Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Onsdag 25 April 2012 - Seattle

Gråvalar och Space Needle

Copyright © Bejjan888™

Lite skral frukost på det hostel vi bodde på i downtown, Seattle. Men vi blev mätta i alla fall. Vi klädde på oss varma kläder och körde iväg till Everett och den valsafari som vi förbokat. Solen lyste med sin frånvaro och det var riktigt mulet utåt havet. Regnet hängde i luften och det duggade till en början och ju längre ut till havs vi kom desto mer regn blev det.

Det första vi fick se var flera California Sea Lions som låg uppe på jättelika bojar, där en del poserade ståtligt medan andra inte brydde sig ett dugg när båten gick förbi. Magnifika djur det där.

Tidigare under dagen hade man spanat in två gråvalar inom ett område, så det var dit kaptenen styrde vår båt. Sedan var det bara att vänta... och det dröjde inte länge förrän det första vattenpuffen skymtades. Kaptenen var väl påläst om valarna och kunde berätta att den ena valen som vi såg idag kallades för Patch, eftersom han hade en fläck på sin kropp. Patch har spårats sedan 1991 och man har sett honom här varje år sedan dess. I drygt 1 1/2 timme stod båten stilla och jag lyckades få några riktigt bra bilder på "vattenpuffarna" och ibland skymtades stjärtfenan också, men jisses vad det blev kallt om fingrarna på slutet... burr!

När vi återvände till Seattle var det så dags för ett besök i Space Needle. Man kände sig ganska liten när man stod nere vid entrén och kikade upp på det 184 m höga tornet, men upp skulle vi! Vi betalade in oss och ställde oss i kön till hissen... eller ja, hissarna. Det fanns fyra hissar, och med varje hiss åkte det en värd. Varför vet jag inte, men kanske har något med säkerhet att göra? Hur som helst, hissen gick med räserfart och det tog inte många sekunder att åka upp till utkiksplatsen och restaurangen som finns där uppe. Vilken utsikt! Vy över hela Seattle, med bergen i bakgrunden - vackert! Tyvärr var det molnigt denna dag, men det var uppehåll i alla fall. Min reskompis kämpade med sin höjdrädsla, men det gick bättre efter en stund. Vi tog hissen ner igen och vi besökte gift shopen som ligger längst ner i Space Needle.

Efter dagens strapatser återvände vi till hostelet och att försöka hitta en någorlunda billig parkeringsplats i Seattle (downtown) är svårt! Att över huvud taget köra i downtown Seattle är svårt när i princip varenda gata är enkelriktad och minst tre filer att välja på. Och så har man en GPS som skriker "TAKE LEFT!" när man ligger i högerfilen... det är inte lätt! Till slut tappade jag humöret så min reskompis fick ta över ratten och försöka hitta en parkeringsplats. När vi till slut hittat en parkeringsplats gick vi till vårat hostel och praktiskt taget stupade i säng, vi var så trötta!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan