Stöd Ukraina

Ellismellis blogg

Tisdag 28 December 2010 - Tranås

Grattis på födelesedagen eller.....

.............nu är det dags igen, min årliga blogg här på Reseguiden. Det här blir min fjärde årsblogg här, ja just i dag har jag varit medlem i 4 år och gjort detta 3 år tidigare (du är välkommen att läsa de tidigare om du har lust).

I mina bloggar skriver jag inte om min vardag, vad jag äter till middag eller vad jag har handlat på mellandagsrean. Jag skriver om händelser under året, både här på RG och i mitt liv.

Hur har då det här året sett ut? Resmässigt så tycker jag att det har varit lugnt och ganska lågt. Lusten för att resa har varit lägre än tidigare, inspirationen för nya äventyr har varit bortresta.
I februari åkte min dotter och jag till södra Goa för andra gången. Indien är vårt andra hemland och det är bara helt enkelt underbart i Indien. På något sätt känns Indien så bekant och passar mig som person samtidigt som det är allt annat än min vardag. Det är ett kaos i dofter, upplevelser och människor. Det är avkopplande och slappt, långt från vardagens alla måsten och det är UNDERBART.

Innan vi väl kom i väg till Goa hade vi ett par kaotiska dygn, läs gärna min blogg från februari i år för att se vad som hände oss då. Timmarna innan flygets avgång var min puls uppe i turbofart och det var på håret att vi inte kom iväg. Väl i Goa hade vi en härlig vecka, sol och sköna bad. Underbar god mat och mycket avkoppling. Vi fick uppleva färgkarneval och det var riktigt kul. Tyvärr blev min dotter sjuk den sista dagen så hemresan var jobbig men vi kom hem som vi skulle.

Den andra resan som vi har gjort i år var till Beziers i Frankrike. Vi flög från Skavsta med Ryanair i början av oktober tidigit en lördag morgon och kom hem tisdagen efter. Allt flöt på perfekt med Ryanair, trevlig personal i Beziers och inga problem med något. Under dagarna i Beziers gjorde vi lite utflykter med vår hyrbil. Bland annat till Barcelona över en dag och det var värt varenda mil (28 mil enkel resa). Själva Beziers ligger vackert och inte långt från havet. Vi bodde i ett lägenhetshotell vid Valras Plage, alldeles intill havet och sandstranden. Under högsäsong är det säkerligen fullsmockat där.

Vad har då annars hänt eller inte hänt? Jag fick chansen igen att vara med under mässdagarna för Reseguiden, TUR 2010 på Svenska mässan. En rolig upplevelse, trevligt att träffa andra medlemmar och se världen under ett och samma tak.

Det som inte har hänt eller knappt hänt är min aktivitet här på RG, det här året har jag varit en mycket passiv medlem här. Jag brukar logga in varje dag, kolla lite bland diskutionerna men där tar det oftast stopp. Tyvärr har vi en Thailandtrend här på RG som ständigt håller i sig, som aldrig svalnar och frågor om Thailand finns i överflöd. Detta gör att jag tappar intresse för det verkar som om alla svenskar åker till Thailand, alla utom jag. Någon lust att åka dit har jag inte heller och det är troligen tack vare trenden här. Det finns ju så mycket mer att se där ute i världen.
Jag har inget emot Thailand som land och det är säkert väldigt härligt där men hur kommer det sig att vi svenskar har ett sådant behov av att i förväg veta allt om platsen vi ska till? Frågorna haglar om Thailand, kan man köpa barnmat där, hur tar man sig mellan öarna, hur långt är det till flygplatsen, går det att köpa snus, var är det finast strand etc etc.... Var har spontaniteten tagit vägen när det gäller Thailand? Vill vi att Thailand ska bli precis som Kanarieöarna? Eller ska det kännas som hemma, bekvämt och ordnat?
Är det redan som Kanarieöarna? Har svenskarna tagit Thailand under sina vingar sedan tsunamin?
Nu finns det kanske några som blir lite upprörda över mina ord men kom ihåg att det här är mina tankar och funderingar, Reseguiden är inte som den var för några år sedan och jag saknar den.

I februari blir det troligen i resa till Sälen för lite skidor, det ser jag fram emot. I övrigt så finns inga planer på resor för min del.

Hoppas att ni har haft ett bra 2010 och att 2011 blir innehållsrikt och bra.

Många vintriga 4-årshälsningar från mig Ellismellis
Dela med andra:    

Kommentarer
Brigitta säger:
Grattis till 4-årsdagen. Kul att läsa din blogg. Visst är det mycket skriverier om Thailand, men vi svenskar gillar Thailand - jag gör det - och då blir det mycket frågor och sådant på RG. Men visst borde man skriva mer om övriga delar av världen. Jag åker till Costa Calma på Fuerteventura i februari. En riktig lugn skön vecka med sol, bad, träning och god mat (all inclusive för första gången). Sedan blir det en vecka i Beijing med tidningen Nära och så Rom och Sorrento med en tur till Capri. Fler resor finns i planeringsstadiet, får se vad det blir i slutet.
Ett Gott Nytt År önskar jag dig.

Brigitta
Postat 2010-12-31 15:22  Anmäl
Ynnej1976 säger:
Kul att läsa din blogg, önskar dig ett härligt res-år 2011. Min första resa 2011 blir nu i februari då jag åker 4 veckor till Central-Amerika. Må så gott och hoppas vi ses på TUR även nästa år. Kram!
Postat 2010-12-30 16:22  Anmäl
Carmor säger:
Kul att läsa din blogg. Hoppas du får uppleva många roliga resor 2011. Gott Nytt År
Postat 2010-12-29 22:42  Anmäl
Leroslover säger:
Grattis till 4-årsdagen kommer här också. Får kolla när det var jag blev medlem... kommer inte ihåg. Roligt att läsa din blogg och håller med dig om Thailand. Jag var ju där i samband med min födelsedag 2009 och jag har ingen direkt lust att åka tillbaka, i motsats till många andra. Vi hade väl otur och träffade på dom otrevliga människor som finns där???!! Men visst älskade vi havet, stränderna, maten och klimatet.

Men som du säger, världen är stor och det finns mycket att se. I år är nästan allt bokat. Vi skulle åkt till London i början av dec. Inställt p g a stängd flygplats i London. Så vi åker över påsk istället. Kristi Himmelsfärdshelgen blir den skotska ön Islay, och sommarsemestern 4 1/2 vecka på Leros. DET ser vi speciellt fram emot.

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Kram
Agneta
Postat 2010-12-29 13:26  Anmäl
Kustaffe säger:
Trevlig läsning, håller med dig i mycket.
Ha ett bra nytt år så hörs vi emellanåt
Affe
Postat 2010-12-29 00:48  Anmäl
Ingemar_e säger:
Tack för din (som vanligt) trevliga blogg. Måste dock bara också kommentera Thailand. Har varit där ett par gånger och kommer förmodligen att åka dit igen. Jag känner INTE igen mig i försvenskningen eftersom jag aldrig valt mammas köttbullar från Scan eller det du skriver om. Vad jag däremot fått tillgodo är helt underbar thaimat som jag faktiskt tillagar väldigt mycket här hemma.
Det är som ni skriver väldigt många som väljer resebyråköret med tom. all inclusive.
Skulle ALDRIG göra det. Då kan man lika gärna åka till Böda sand (skojar). Man kommer ju liksom aldrig ifrån hotellet eftersom man betalat för allt.
Tips, välj bort västsidan i Thailand.
Postat 2010-12-28 20:54  Anmäl
Travelfun säger:
Halloj,

Kul att läsa om ditt reseår. Indien står på min önskelista. Då främst Mumbay och New Dehli, men jag skulle vilja tågluffa lite...Har precis som Gullsing inte heller uppmärksammat min medlemsdag, men det är ju 3 januari så du påminde mig lite :-) Har då varit medlem i 3 år, inte lika länge som du.

Mitt År 2010 har bestått av weekend till Prag, Istanbul, Tallin samt någon dag i München.
Har även varit i Thailand och gift mig och sedan haft smekmånad på Bali. Höll på att inte komma i väg pga vulkanutbrottet. Har jag gjort något mer så är det glömt nu... :-)

2011 kommer bestå av Teneriffa i januari (längtar verkligen bort från kylan) och Rhodos i maj. Det är vad som är bokat nu iaf, men så mycket mer lär det inte bli då vi sparar för långresa vintern 2011/2012. Då blir det förhoppningsvis en superresa så jag får utnyttja min julklapp jag gav mig själv i år- en systemkamera. Min första sådan :-)

Grattis på din årsdag och hoppas du får ett fint reseår 2011.

Kram
Postat 2010-12-28 19:19  Anmäl
Gullsing säger:
Grattis till 4-årsdagen. Själv har jag inte uppmärksammat mina årsdagar, men har varit med sen våren/försommaren 2006.

Jag håller helt och hållet med díg om skriverierna om Thailand. Det är definitivt ett ställe vi inte kommer att resa till, för det ligger för långt borta för oss med dåliga knän och ben. Dessutom är det nästan bara det som skrivs om bland diskussionerna. Det är så det står en opp i halsen.

Även RG överhuvudtaget har tappat stinget sen vi du och jag blev medlemmar.

Jag vill önska dig ett riktigt Gott Nytt År 2011.

Gilla
Postat 2010-12-28 17:29  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet