Stöd Ukraina

Milibos blogg

Lördag 2 Januari 2010 - Hanoi

Gott Nytt Ar

Okej.

Efter Mui Ne drog jag och Jake vidare till kyliga Dalat.
Dalat ar vackert pa ett ovantat satt.
Husen ser ut som sagohus och naturen runtomkring ar som en mystisk blandning mellan norrland och aisen.
Vi gjorde en liten dagstur till ett "Crazy House" som helt enkelt var ett stort hus som sag helt galet ut.
Efter det hoppade vi pa en cable car ala europeiska alperna och svingade nagra kilometer over tallskog och odlingsfalt.
Sista stoppet blev nagot som kallades "Historical Village", men vad det egentligen var vet jag annu inte riktigt sakert.
De hade nagra silkevaverskor dar samt vietnamesisk livemusik av den mer harmoniska varianten, och vackra tradgardsplattar med konstgjord dimma och sma statyer.
Dagen efter var Jake tvungen att hoppa pa ett flyg till Hanoi, sa jag hyrde en cykel och drog ivag pa ensamaventyr runt en sjo och till en stor blomsterpark.

Efter detta blev det dags for Nha Trang, trivdes inte speciellt bra dar sa jag bokade mig vidare direkt.
Jag borde lara mig att ge stallen fler chanser, for sjalvklart traffade jag en massa trevliga typer och borjade gilla stallet.
Men men. Ivag akte jag till Hoian, vilket inte visade sig vara ett misstag alls.
Hoian ar litet och gulligt, med gamla hus och krokiga gamla gummor.
Jag bokade in mig pa Hop Yen Hostel och traffade pa ett gang britter som jag spenderade ett par dagar med.
Aven om Hoian ar behagligt och mysigt, sa finns det inte speciellt mycket att gora dar i langden.
Vi fordrev tiden med att ata. Ata massvis.
Farska varrullar, banan-kockos-chokladpankaka, traditionella nudlar med massor av koriander, mumsiga rakor osv osv.
Dessutom hade de farsk ol (Bia Hoi) for 4000 Dong (ca. 1,5 kr).

Sista kvallen i Hoian motte jag upp med en kompis fran Osterrike - Florian, och hans polare - Australiensiske James.
Tillsammans bestamde vi oss for att aka ett par mil langre norrut till China Beach och gasthuset, Hoas' Place.
Dar blev vi kvar i ca. en vecka och hade jattekul.

Mr. Hoa som driver stallet har dragit pa sig en annorlunda australiensisk/vietnamesisk dialekt och ar verkligen en av de trevligaste vietnameser jag traffat.
Varje kvall anordnade de en "family dinner" vilket ar en non-stop buffet for ca. 50.000 Dong (20 kr), efter det brukade vi vanligtvis spela Shit head/Jimmy goes to Town/Vand 10 tills armarna varkte.
Pa julafton drog vi ner till stranden efter middagen och tande en (tydligen) olaglig brasa alldeles nedanfor polisskolans byggnad.
De sa ingenting, men lite da och da sag vi siluetter av folk som sprang runt mellan traden och spionerade pa oss.
Jag fick en julklapp ocksa! Florian gav mig en liten flaska ormwhiskey, vilket ar exakt vad det later som.... En flaska whiskey med en liten kobra i.
Det ar val kanske inte sa vegetariskt haha, men det smakade mest starkt med skaldjurseftersmak.

Nagra dagar senare hyrde vi moppar och drog ivag pa lite sightseeing. Naturen runtomkring ar jattefin med strandlinjerna och alla bergstoppar.
Alldeles i narheten av vart gasthus fanns Marble Mountain (Marmorberget), om man klattrar upp pa toppen har man vacker panoramautsikt over Danang, China Beach och stranderna.
Solnedgangen darifran gick inte av for hackor heller, aven om det var lite molningt.
Nae, detta var ett bra stalle att stanna upp pa. Hann t.o.m. testa pa lite surfingen.

Men sa kom dagen da jag sa hej da till alla 13 australienare, hollandaren och resten for att dra vidare till Hue.
Pa bussen hann jag inte ens deppa over alla trevliga manniskor jag lamnat innan en grupp spansktalande filurer ropade pa mig fran langst bak i bussen.
Dar traffade jag Luis fran Barcelona som jag rest med sedan dess.
Han har haft lite otur stackarn, nar vi stannade pa Hues busstation och skulle plocka upp vara vaskor fanns inte hans med pa bussen (eller som vi trodde - att nagon hade stulit det innan vi hunnit av bussen)
Vid ett senare tillfalle i Hanoi pratade jag med ett par skandinaver och namnde detta av en handelse.... Det visade sig att de hade bott pa gasthuset mittemot dar personalen tagit hand om en agarelos vaska som hamnat pa villovagar. Det ar himla bra att man oppnar munnen ibland, for det visade sig att det faktiskt var Luis ryggsack och nu ar den pa vag hit.

Maste dra vidare, skriver mer senare om Hue, Hanoi och Halong Bay.
Kram och God Fortsattning pa er alla!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kär i Livet
14 år sedan
Ljus och Morker i Kambodja
14 år sedan
Ovantade aventyr
14 år sedan
Vilse i Chokladpankakan
14 år sedan
Bland bergsfolk & risfält
14 år sedan