Stöd Ukraina

Milibos blogg

Torsdag 7 Januari 2010 - Sa Pá

Bland bergsfolk & risfält

Hue...
Vandrade runt med Luis ca. 15 km och kikade pa citadelen och munkar som sparkade runt med fjaderbollar(?). Trevlig stad, men vi stannade inte lange (pga att vi ville spendera nyar i Halong Bay).

Hanoi...
Huvudstaden med falska taxametrar.
Vadret var ratt gratt nar jag anlande, och rakylan gjorde inte saken battre. Men, med det mesta sa gar det att vanja sig vid Hanoi ocksa om man ger det lite tid och om man moter ratt sorts manniskor.

Halong Bay...
Nyar pa vatten.
Pa min bat fanns jag, Luis, ett gang australienare, annu en spanjor och ett skandinaviskt par (hon fr. Finland, han fr. Norge) samt en schweizisk familj.
Klockan 20.00 bestamde batpersonalen att vi skulle fira det nya aret, sa det brakade igang Abba pa hogsta volym och korkade upp billigt, vattningt vin som de bjod pa.
Vietnameser firar inte nyar samma manad som vi, sa jag antar att detta bara var annu en arbetsdag de ville fa slut pa fort.
Det var en trevlig kvall, och Halong Bay AR ett valdigt vackert stalle val vart ett besok.

Hanoi igen...
Vi atervande till Hanoi och checkade in pa ett hostel, pa nagot vis hamnade de flesta av oss i samma rum. Nagot som var markligt pa riktigt var att vi totalt lyckades slarva bort Luis i vart rum... Antar att det berodde pa olika dygnsrytmer och lite otur. Tva dagar senare var jag i alla fall pa vag till Sapa utan att ha sett roken av honom haha.

Sapa...
Vilket otroligt stalle!
Risterasser i MASSOR, imponeranade berg, minioritetsfolk i helt galna drakter (galna som i valdigt vackra, men man forvanas over att deras ursprungliga kulturer fortfarande ar sa starka).
Det ar vinter har nu och valdigt molning och dimmigt for det mesta, men vi har haft valdigt tur med vadret.
Igar akte jag, Jose fran Peru samt Claire fran Australien ivag pa moppar runt bergen och byarna har.
Galet vackert och intressant.
Vi overnattade pa ett homestay i Bah cho... Stallet ar inte helt befriat fran turister, men det var mysigt dar.
Idag nar vi korde tillbaka lag dimman toktat efter vagarna. Det regnade inte, men dimman kandes som sma duschar, och nar vi val var tillbaka i Sapa var kladerna dyblota och handerna stelfrusna (det ar vinter har... inte vinter som i -34 grader, men kallt for att vara i Vietnam).

Om ett par dagar aker jag vidare till Laos, sa detta ar det sista jag skriver fran Vietnam.
Jag har verkligen haft helt underbara veckor har, helt over forvantan.
Sa, har ni chansen, ak till Vietnam... det ar vart det! :)

Kommentera garna, manga kramar till alla, vi hors fran Laos.
/Mirja
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kär i Livet
14 år sedan
Ljus och Morker i Kambodja
14 år sedan
Ovantade aventyr
14 år sedan
Vilse i Chokladpankakan
14 år sedan
Bland bergsfolk & risfält
14 år sedan