Stöd Ukraina

Milibos blogg

Lördag 30 Januari 2010 - Savannakhét

Ovantade aventyr

Jag ar forkyyyyyld! Skyller pa nastan 10 h tubing i Vang Vieng.
Nej, vanta..
Jag skyller mig sjalv.

VANG VIENG
Det slutade regna tillslut och vi tog varsin plastring under armen och Tuk-Tukade ivag till forsta baren vid floden.
Dar hoppade galna manniskor fran hoga trad och svingade sig ut och sedan ner i vattnet.
Kul, tankte jag och testade ocksa.
Tappade greppet ganska direkt och foll overraskat i lite tidigare an tankt och svalde halva floden av misstag.
Brunt flodvatten brukar ju inte rekommenderas sa varst mycket att dricka i dessa lander, men jag klarade mig ratt lindrigt undan.

Det var en rolig dag i alla fall.. Vi spenderade de forsta timmarna i barerna runt omkring och kikade pa nar folk svingade/kastade/kanade sig ut i vattnet pa kreativa satt.

Nar solen borjade forsvinna hoppade vi ater upp pa plastringarna och fortsatte sakta saassakta vidare mot Vang Vieng. Jag bogserade Siobhan en bit medan hon tande en cigg, och helt plotsligt kande jag nagot varmt och blott komma fran ovan...
Jag skrattade lite forvanat och kopplade inte riktigt vad som skedde tills det att Siobhan ramlat ur ringen och vralat: "You f**king bastard, you f**cking peed on us you f**ker!!!"

Hur FAN kan man pissa pa en annan manniska bara for att det verkar som en kul ide? Hur dum i huvudet far man vara egentligen och anda slappas hemmifran till andra sidan varlden?
Jag blev jakligt arg, men som med det mesta gar det over och nu skrattar jag mest at elandet.

Vi fortsatte vidare och klattrade upp vid sista baren som for enkelhetens skull faktiskt hette "The last Bar".. Vi tankte att det skulle vara latt att hitta transport tillbaka till hostelet darifran da det hade blivit ratt morkt vid det laget. De hade endast taxibatar som rymde 3 pers at gangen. Jag och Nya Zeelandska Amy bestamde oss for att vanta pa nasta avgang, men skickade plastringarna med Siobhan innan uthyrningstallet stangde.

Det skulle vi inte ha gjort!

Taxibaten atervande efter kanske 1,5 h.
Barkillarna grillade fisk till oss under tiden och bjod pa Beer Lao, sa vi led inte direkt av att vanta. Ett par Brittiska efterslantare kikade forbi lite tvart, aven de fick lite mat innan de fortsatte vidare i morkret.

Av nagon lustig anledning sa ville inte taxibatssnubben kora mer vandor, sa de sa att vi kunde simma over floden och leta kvarlamnade plastringar eller en tuk tuk pa andra sidan istallet.

Ja, vad gor man?
Vi tog oss over till andra sidan, men hittade naturligtvis varken tuk tuk eller plastring...
Det enda vi fann var losa, sura hundar (som vanligt) och en stangd restaurang... Vi sag varken vag eller livstecken langre fram och visste att det fortfarande var lang vag tillbaka.
Men som for det mesta ploppar skyddsanglarna fram tillslut om man har tur! Denna gangen var det Britterna som fick vingar dar de dok upp fran ingenstans. Vi forklarade var situation och de kande sig antagligen mer eller mindre tvingade att tandemflyta tillbaka i slow motion tillsammans med oss.

Ibland gick vi mer efter botten an flot, ibland stack vassa stenar upp och stacks, och ibland - men bara ibland - sa flot vi faktiskt.

Vet inte hur manga timmar det tog innan vi faktiskt fick tag pa en tuk tuk tillbaka, men klockan var efter 22.00 nar vi huttrandes och blota kom tillbaka till Siobhan och Hostelet.
Fick lite nog av Tubing dar och da, men ovantade aventyr ar inte sa dumma nar man ser tillbaka pa dem.

Dagen efter hyrde jag cykel och trampade runt i det vackra bergiga landskapet och till Hmongbyarna dar runtomkring. Malet var "The Blue Lagoon" som lat toklockande... Men den leriga flodpolen var varken inbjudande eller bla upptackte jag. Hittade en punkterade plastring som jag flot pa i alla fall, svalkande och avslappnande tills dess att ett gang hurtiga gamla amerikaner kom dit och fragade om det var okej att de badade nakna.. "We're nothing to look at.. Way over the hil... But we don't wanna wet our clothes you see."
Hoppade upp och lat det frigjorda gubbganget fa frigora sig i fred.

Pa vagen tillbaka klattrade jag upp for en lerig, brant stig till ett utkiksplats med magisk utsikt over risfalt och byar. Bergstopparna runt omkring paminde om Halong Bay da de skot upp fran flat mark.

To Be Continued...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kär i Livet
14 år sedan
Ljus och Morker i Kambodja
14 år sedan
Ovantade aventyr
14 år sedan
Vilse i Chokladpankakan
14 år sedan
Bland bergsfolk & risfält
14 år sedan