Stöd Ukraina

Dachwits blogg

Torsdag 20 Februari 2014 - Paihia

Fridas perspektiv plus torsdag kväll

Så här kommer lite om hur mina dagar var. Måndag solade och läste jag hela dagen, tisdag var det molnigt så då gick jag promenaden bort till den stora affären och handlade mat inför resan på fredagen.

På onsdag var jag som sagt med och dök ute på båten. Första dyket var sådär, det var lite kul att simma bakom David och hans kurskamrater och se hur mycket problem med flytkraften vissa hade, men annars var det inte så mycket att se. Andra dyket var bättre. Efter att ha varit med på två av övningarna gruppen skulle göra (fylla masken och sen tömma den samt släppa regulatorn, hitta den och sen fortsätta andas) fick jag simma iväg själv med en av instruktörerna och kolla runt. Det gick väldigt bra och det kändes som om allt satt i sen jag dök senast.

På torsdagen var det dock väldigt mycket bättre dyk.
Som David nämnt så blev jag erbjuden att göra ett djupdyk till vraket. Open water dykare, som David och jag är, får egentligen bara dyka till 18m, men för att bli Advanced Open water dykare måste du göra ett djupdyk med en instruktör vilket var vad jag fick chansen att göra på vraket. Det var det bästa dyket jag gjort! Vraket var ett 113m långt krigsskepp som 2007 sänktes kontrollerat för att folk skulle dyka på det. Alla möbler, kanoner och annat togs bort för att göra det ofarligt att dyka på och det sänktes till 30m djup.
Vi fick simma runt längs sidorna på skeppet, in i styrhytten genom ett hål i taket, ned för en trappa och genom korridorerna inne i skeppet. Vi fick kolla in på toaletterna och det kändes verkligen som om man var på Titanic. Överallt var det fullt med fiskar och häftiga växter. Som mest var jag nere på 29,9m djup, så nära 30!

Andra dyket gjorde jag på samma ställe som David gjorde sitt första på den dagen, men jag dök med de andra dykarna som var med på båten. Det var ett häftigt dyk med många fiskar. Jag såg också tre muränor, en scorpion fish och flera rockor.

På kvällen firade vi med Davids kurskamrater på en bar i närheten av vårt hostel. På happy hour kostade en öl eller ett stort glas vin 30kr styck och sen dök vår dykledare upp (inte helt nykter) och bjöd på drinkar. En väldigt trevlig kväll helt enkelt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet