Stöd Ukraina

Dachwits blogg

Torsdag 20 Februari 2014 - Paihia

Dåligt väder, läxa, problem i vattnet och till sist ett par öl för att fira!

Detta sammanfattar denna veckan ganska bra tycker jag. Började min dykkurs i måndags med teori, 7 timmar med att kolla på fantastiskt fängslande dvder och svara på frågor. Vi var sex stycken i min grupp, 3 svenskar( med mig), en dansk, en engelsman och en kiwi. Kan ju säga att alla låg på bordet och halvsov vid dagens slut.

Dag 2 av dykkursen.
Idag fick vi äntligen hoppa i vattnet, eller ja.. 2,5 m djupa bassängen. Men var sjukt taggad på att få börja "dyka" ändå. Vi fick göra allt från att bara andas under vattnet och kontrollera djup till att tömma cyklop(under vatten).
Som straff om man gjorde fel på något blev man skyldig instruktörerna varsin öl. Allt gick ganska felfritt med bara en eller två ölböter och alla av oss blev godkända på att dyka i bassäng.
Idag fick vi också göra det fruktade teoriprovet, 49/50 rätt så det var ju inte direkt det svåraste provet jag har gjort i mitt liv.
När jag kom hem var det fortarande liquid sunshine så något mer äventyr blev det inte.

Onsdag.
Idag var dagen med stort D (dykning), idag skulle vi egentligen ha gått i från stranden ner på djupare vatten men pga dåligt väder med mycket vågor och regn som förstörde sikten under vatten åkte vi ut med deras dykbåt istället. Inget negativt för mig som har längtat efter att åka båt. Som bonus fick vi se en flock lekande delfiner, så vi blev nöjda med att det inte blev stranddyk.

Dyk 1; med båten på svaj var det dags att hoppa i vattnet. Nu var det mest fokusering på att komma ner till 8 meter (botten) och lyckas hålla sig där samtdigt som vi simmade runt, det var faktist svårare än vad det låter, fick höra från Frida som simmade längst bak att det var mycket upp och ner och hit och dit, men fick till slut ganska bra koll på det.
Vi simmade runt i en dryg halvtimme och fick se några fiskar och väldigt mycket tång.

Dyk 2; ett misslyckat dyk, för min del i alla fall.
Efter 5 minuter med konstant försök att tryckutjämna i mitt vänstra öra, 2 meter i från botten, fick jag ge upp och klättra upp på båten igen utan att ha fått göra några av övningarna som skulle ha gjorts. Så det sög ju ganska mycket. Ska eventuellt få dyka tre dyk imorgon i stället för att kompensera så hoppas att det kommer gå bättre imorgon.
Med ganska dålig sikt var inte Frida heller så överlycklig över sitt dyk.

Torsdag.
Idag blev det också båtdyk, lite bättre väder så inte lika mycket vågor och regn.
Efter ca 45 minuter båttur stannade vi vid ett av de stora vraken som ligger här i Paihia. Vraket ligger på 30 meters djup så vi i dykkursen fick inte dyka där. Det fick däremot Frida! Mer om detta äventyr i "Fridas perspektiv".
När frida och de andra djupdykarna hade kommit upp var det dags för oss nybörjare att hoppa i vattnet.

Dyk 3; moment of truth för mig. Allt gick jättebra, med det förbättrade vädret blev också sikten under vattnet väldigt mycket bättre. Det var fiskar överallt som simmade så nära att man kunde ta på dem. Bland det häftigaste jag har varit med om tror jag.
Efter 40 minuter på botten fick resten av gruppen klättra upp på båten medans jag och instruktören dök ner till bottnen igen för att ta igen för mitt misslyckade dyk igår.
Han lyckades leta upp en muräna som han matade med krossad sjöborre. Efter det dyket var jag ikapp med resten i min grupp så det kändes väldigt skönt.

Dyk 4; sista och det som skulle vara det enklaste dyket blev nästan lika misslyckat som dyk 2. Nu var det dock höger öra som krånglade sig. Intruktören, skjysst som han är, sa att jag skulle få göra den sista övningen på lite grundare djup och ändå få mitt cert. Mitt i övningen släpper som tur var trycket på mitt öra och jag kan fullfölja resten av dyket och kolla på alla balla fiskar!

När vi kom upp var vi äntligen certifierade dykare och nu redo för en ny värld under vatten.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet