Stöd Ukraina

Dachwits blogg

Tisdag 11 Mars 2014 - Auckland

One hell of a week!

Fallskärm, isklättring/vandring, bungyjump, hästridning/klättring
En väldigt händelserik vecka kan man lugnt säga.. men men får väl starta från början.

Fallskärmshoppning;
Detta gjorde vi i Franz Josef, samma kväll som vi kom dit. Det började med att vi skulle gå till fallskärmsstället för att kolla vädet och möjlighet att hoppa dagem efter, slutade med att vi satt på ett plan 15000 fot uppe i luften där Frida blev utkastad, jag fortsatte sedan upp till 18000 när det var mim tur att falla.
Över en minut av fritt fall och sen ca 7 minuter av kontrollerat fall, som vi fick vara med och styra.
1000 gånger bättre än Liseberg!

Isklättring;
Upp tidigt på morgonen för att ta mig ner till helikopterplattorna. Eftersom att glaciären har dragit sig tillbaka väldigt mycket under de senaste åren så kan man nu inte längre gå upp till den utan måste åka helikopter, inget att klaga på direkt.
Väl uppe på gaciären fick vi full utrustning med isbroddar och isyxa.
Klättringen bestod av flera olika glaciärväggar, med olika svårighetsgrader, som vi fick lära oss att klättra och träna in den rätta tekniken. Mot slutet fick vi som ville testa en vägg med överhäng, det slutade med att jag och två kanadensiska klättrare tävlade om vem som kunde komma högst. Jag vann.
Vandring;
Under tiden jag var uppe på glaciären och lekte passade frida på att gå en av vandringsturerna som gick längs med glaciären. Hon fick dock aldrig gå på själva glaciären vilket var synd. Men jag tror nog att hon Var nöjd ändå med spektakulära vyer och fantastisk natur.

Bungyjump;
Högsta bungyjump plattformen i NZ med sina 134 meter över marken. Ca 40 minuter utanför centrala Queenstown finns det en stor kabinbana uppspänd mellan två berg, detta är då Nevis Bungy. Man får åka ut i en liten korgaktig sak ut till den stora platfomen som hänger i mitten, väl där blir man fastspänd och sedan tvingad till att hoppa rakt ut 134 meter över stenarna på botten av dalen.
Bland det häftigaste och läskigaste jag gjort, fallskärm var ingenting emot det här.

Hästridning; Jag, Frida, tog en fulldag ridning i Queenstowns fantastiska omgivning medans David var och klättrade. I turen ingick 2,5h ridning på förmiddagen, en stor hamburgare med pommes och sen 3h ridning på eftermiddagen. Det var små grupper och mycket frihet så jag var otroligt nöjd. Fick för första gången galoppera själv utan någon ledare som red före, väldigt häftig känsla. Landskapet var som sagt helt otroligt. Större delen av turen red vi i en delvis uttorkad flodbädd och hästarna vadade vant genom floden där det behövdes. Hästarna var underbara, solen strålade och jag hade en toppendag.

Medans Frida red så passade jag på att klättra lite i bergen, jag var ensam med en intruktör så jag fick mycket gjort och det kändes bra att vara tillbaka på väggen igen.

Efter två nättet i Dunedin och en natt i fängelset i Christchurch sitter vi nu på flygplatsen och väntar på att få gå ombord vårat flyg till Fiji.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet