Stöd Ukraina

Dachwits blogg

Söndag 23 Februari 2014 - Tongariro

Ruttna ägg, Hobbiton och vulkan by Frida

Fredag gick vi upp tidigt och tog bussen till Rotorua. Resan tog totalt 8 timmar med ett smidigt stopp mitt i för lunch i Auckland. Tredje gången vi var där nu.
Rotorua är känt för sina varma källor, och för att hela staden stinker ruttna ägg. Väldigt obehagligt och vi hann inte riktigt vänja oss under de två dagarna vi var där så när jag vaknade efter första natten trodde jag först att det var någon som spytt i korridoren, trevligt.

Precis bredvid vårt hostel fanns en park där man GRATIS kunde få kolla på små vattenpölar som det steg ångor ifrån, istället för att betala massor och åka en buss för att kolla på stora vattenpölar med ånga. Iofs fick vi då inte bada i ruttna ägg-vatten men vi var inte överdrivet ledsna över detta.

Det var väldigt varmt när vi var där så trots lite liquid sunshine (etablerat uttryck här) så var det behagligt att promenera runt i stan utan jacka. Vi gick och köpte lite mat, kollade på de stängda affärerna och såg fram emot morgondagen. Då var det nämligen dags för.... FYLKE!

Vi började lördagen med lite shopping, eller ja iaf David. Två linnen, en keps och ett par solglasögon fick han ihop, och jag hittade inget! Deprimerande.

Sen efter en god lunch på en tom thairestaurang gick vi och satte oss och väntade på bussen till Hobbiton movie set. Förutom att jag hade panik över att vi inte fått någon typ av bekräftelse på bokningen, och alltså absolut behövde gå in till turist informationen och ringa Hobbiton så gick allt smidigt. Och just det, vi hade prickat in enda dagen under veckan med prognosen regn, jippie. Men iklädda flipflop, shorts och regnjackor satte vi oss på bussen med de andra LOTR-nördarna för den en timme långa färden. (LOTR är en förkortning för Lord of the Rings om någon inte vet detta. Ni hade inte fått komma in på Hobbiton-området.)

När vi kom fram strålade solen genom en spricka i de mörka molnen, och hade vi inte sån tur att vi bara träffades av några ynka droppar under hela turen.
Turen gick mest ut på att alla skulle fotas framför alla 44 hobbithålorna, även om vi fick veta lite rolig fakta om inspelningarna och framför allt hur excentrisk Peter Jackson verkar vara. Två exempel som båda omfattar löv var att han lät plantera massor med äppelträd i Fylke även om böckerna beskriver plommonträd. Sen anställde han en person från området till att plocka av alla blad och äpplen och limma på plommonblad och plommon istället. Det andra exemplet var att till den stora konstgjorda eken på Bilbos hus råkade någon beställa 200'000 gula nylonblad istället för 200'000 gröna. Det är lugnt sa Jackson och anställde några personer att hänga från kranar och efter de limmat på löven måla dem gröna med sprejfärg. Roligt jobb.

Efter att ha tagit massor med bilder avslutaded turen på the Green dragon, puben i byn. Där fick alla en gratis öl eller äppelcider. Ingen av dem var goda. Cidern här smakar öl!

Utan att ha hittat något i souvenirshopen förutom varsin glass hoppade vi sen på bussen tillbaka till Rotorua, åt middag, kollade på Harry Potter 2 och somnade.

Upp tidigt för att ta bussen vidare, ingen rast och ingen vila. Här ska det upplevas!

När vi klev av bussen 7 timmar senare var vi i National Park Village som ligger i anslutning till Tongariro National Park. Och det är här jag nu ligger i min säng och skriver. Byn är så liten att vår guidebok inte hade en karta över den och busschauffören fick förklara hur vi skulle komma till vårt hostel. De har inte någon mataffär vilket vi som tur var kollat upp så vi hade laddat upp med konserver och pasta.

Att vi har åkt hit beror på att vandringsleden Tongariro Alpine crossing ska vara den bästa i Nya Zeeland, och en av de bästa i världen, dagslånga vandringsleden. Så imorgon ska vi dra på oss alla kläder vi har med oss, tydligen är det ca -1 grad där uppe på morgonen, och sen promenera i 8 timmar. Tornandes över oss kommer vi ha den aktiva vulkanen som i LOTR-filmerna är Mount Doom. Finns tydligen ett slags trafikljus när man närmar sig vulkanen. Är det grönt kan man gå, är det gult ska man vara försiktig och är det rött vänder man och springer. Inget att oroa sig för.

Hostelet här är det minst fräscha vi bott på, men då alla dorms var fulla så fick vi ta ett eget rum för första gången på resan vilket är skönt som omväxling. Det har annars inte varit några problem att dela rum med andra resande. Vi har lämnat våra värdesaker på rummen och aldrig oroat oss.

Nu börjar klockan bli mycket, iaf om man ska upp vid 6 imorgon och vandra, så vi har dragit oss tillbaka på vårt lilla rum. Ser fram emot dagen imorgon, lovar att ta massor med bilder. Godnatt!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet