Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Onsdag 8 September 2004 - Cairns

Fran oken till rev, regnskog & paddkapplopning..

Antligen ar resdagboken tillbaks igen efter att ha legat nere ett tag.. Sitter for tillfallet i Port Macquerie dit jag kom for ett par timmar sedan i ostregnet. Hade inte bokat nagot vandrarhem men som tur var kom en kille fram och fragade om jag letade hostel da jag (sakert nagot forvirrad) steg av bussen.. Imorgon tar jag nattbussen till Sydney.
Foljande skrev jag i sondags i Brisbane.. Nog risk att inlaggen kommer dugga tatt framover...

Hejsan! Efter fyra timmars flygforsening, kom jag igar till ett regnigt Brisbane.. rena hosten.. trots att det egentligen ar var har. Som tur ar var det mkt battre vader idag! Stralande solsken och precis lagom varmt. Har tagit en farja pa kanalen till en fejkad strand och kikat runt pa tva marknader.. Farligt, farligt... Lustigt nog hade bada forsaljarna i standen jag kopte av varit i Sverige.. Den forsta hade liftat uppat Jokkmokk 1957.. Sa 'Tack sa mycket' da jag betalade.. 'Do you still remember?' undrade jag.. 'Oh yeah, only 47 years ago..'. Mmmm... det var ju som igar.. :-) Forsaljare nummer tva hade jobbat pa ett fartyg och hamnat i Sundsvall flera ganger.. Dar ser man.. Ar pa snabbvisit har for redan om nagra timmar besoker jag Transit Centre for tredje gangen gillt och tar bussen till Surfers Paradise dar det blir reunion med Dave och hans katter. :-) Bodde pa Aussie Way Backpackers - ett mysigt litet hus 5-10 minuter fran bussstationen med stor harlig veranda i Queensland-stil och rent och fint kok (forsta gangen jag sett en hostel-disktrasa som sag nagorlunda ren ut..) Fick tips fran Bonnie - en engelsk tjej fran hostellet i Cairns..
De fyra dagarna i Cairns var valfyllda! Darav bristen pa resdagboksinlagg.. Kom dit i mandags efter fyra dagar outback med Desert Venturer fran Darwin..

FRAN DARWIN TILL CAIRNS MED DESERT VENTURER

Efter en ovanligt aktiv sista dag i Darwin (deltog i gratis vattenaerobic i poolen.. Kunde inte lata bli att tanka pa Sallskapsresan.. 'Plocka kulor'... 'tralalalalallalallala med suntrip varje dag.. ' ;-) Oerhort populart.. jag och tva tanter..) blev det ett omt farval av Thane tidigt pa fredagmorgonen innan jag gick ombord pa den oranga bussen som skulle ta mig till Cairns. Folk fran Australien, England, Irland, Israel, Finland, USA.. Forsta stoppet var Katherine. Lustigt nog vid samma shoppingcentre som jag stannade vid da jag kom med greyhoundbussen fran Broome for tva manader sen (eller sa kanske det bara finns ett shoppingcentre dar..). Dock inte lika lustigt att vi inte akte till Kathrine Gorge som jag trodde..

Det var mest korta stop pa vagen.. 20 minuter har och 15 minuter dar.. Outbackpuben Daly Waters (dar de salde snitsiga tragrejer med inristad bild av puben och lustigheter som DIDYABRINGGROGALONGORAREYAGOINGTODRINKMI NEAGAIN?).. Mitt i ingenstans - pa en rakstracka med gult gras pa bada sidor av vagen.. sa langt ogat kan na i horisonten.. i ett 'Turkey's nest' (en slags damm med windmill-upppumpat vatten till boskapen.. lagligt nog kom det forbi tva cowboysare i jeans och hatt och stallde upp pa att bli fotomodeller..).. en sorglig pub i Quamby (halvdott stalle.. skamfilade skjul och en halvtom bar med en hostande dam.. guiden bad oss kopa nagot for att stallet skulle overleva men det fanns just inget att kopa.. blev ett dammigt vykort..).. fotopaus i Normanton for att hanga i gapet pa den 8 meter langa krokodilen (staty alltsa... den langsta som nagonsin skjutits i varlden.. har motte vi en aborigin och hans syster som havdade att han sett en lika stor krokodil.. 'He wasnt even drunk then' tillade hans syster...).. Lake Belmore utanfor Croydon dar vi badade i det teliknande (med mjolk) vattnet.. De tre natterna tillbringade vi i Cape Crawford (pa Heartbreak Hotel.. sag dock varken Elvis eller fick hjartat krossat..), Mt Isa (dar vi fick den glada overraskningen att alla fick eget rum.. Lyxigt varre!) och Croydon.. Framme i Cairns bosatte jag mig pa 'Rosie's Backpackers' (Mamma, inte visste jag du oppnat hostel i Cairns.. ;-) och Desert Venturer-turen hade avslutningsmiddag och sedan bar det av till backpackernattklubben Woolshed dar de roade sig med att rosta fram Mr Backpacker.. Killar som strippade pa borden.. Kanns verkligen att man e tillbaks i backpackervarlden igen.

FORTS PA NASTA...
<li class="item"
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet