Stöd Ukraina

Makichans blogg

Måndag 1 November 2004 - Florida
Resealbum: Florida

Första veckan.

Första veckan så var vi på ett hotel som ingick med att åka till 6 av 8 Disneyparkerna. Vi åkte liksom till en Disneypark varje dag. Det var jätteovanliga parker jämfört med våra vi har ju ungefär bara en massa karuseller medans här så har dom massa sevärdigheter också så som bio, 3-D kortfilmer med olika effekter man kunde känna ex när en hund nös, så fick man en massa vatten på sig. Det kändes så verkligt. Det fanns också museum, olika shower (varje dag), massa annorlunda karuseller m.m. Självklart massa matställen och souvenir äffarer.

Det fanns 6 vanliga parker och 2 vattenparker det vi gick till var 5 vanliga och 1 vattenpark. Eller ja vanliga och vanliga alla "vanliga" parker hade alltid olika teman som dom specialliserade sig på.
Ex en park som hette "Magic Kingdom" hade det stora Disney slottet och där fanns också mest Disney figrer så som Musse Pigg, Mimmi, Långben, Kalle Anka, Pluto, Broder Tuck, Marry Popins och många fler. Man kan ju säga att Musse och Mimmi hade längst kö eftersom det var några utav dom första figurerna som Walt Disney gjort och varför man fick köa var bara för att det var så många som ville ha deras atografer och en bild tillsammans med dom.

Ett annat exempel var "Animal Kingdom" som såklart handlade om djur. Man kunde se olika personer som klätt ut sig till olika disney djur t.ex. Simba, Timon och Pumba m.f. , det fanns också olika attraktioner där man kunde åka i en buss genom ett djur reservat, sedan kunde man gå omkring och titta på olika djur. I mitten utav parken så fanns det ett stort trä ( konstgjort såklart) och inuti den så fanns det en 3D bio.

Och i "Epcot" så fanns det runt omkring på kanterna utav parken där kunde man få uppleva olika kända byggnader från olika länder. Man kunde också provsmaka olika maträtter ifrån dom. Vi såg t.ex. Norge och sen så köpte vi en maträtt utan en norska ( man såg att hon var norsk på grund av hennes namn.) och då sa min pappa "Tack" när vi fick tillbaka pengarna och hon blev lite chockad och sedan började pappa och mamma prata med henne en stund. och sjävla "Epcotkulan" därinuti så kunde man åka runt och se hur Usa då tror att världen skulle utvecklas. Man såg t.ex grottmänniskor, två personer som pratade genom datorn ( typ som en webbkamera) den ena personen var i Usa medan den andra personen befanns sig i Kina.

Och vi åkte ju till en vattenpark (som jag nämde förut) där fanns dom vanliga vattenattraktionerna. Men det fanns också en stor bassäng med typ en vägg i slutet som gav ett ganska högt ljud, när det hördes så kom det fram många olika vågor som var ca 2m höga. Man kunde också snorkla i en liten bassäng där det i botten simmade en massa små hajar som var ca 1,5 m långa. Det var också väldigt viktigt att inte röra så mycket på benen för annars så kunde dom bita sig fast i en. Läskigt tycker jag....snacka om att jag kände mig modigt efter att jag var på andra sidan utav bassängen.

Det fanns också en park som hade en show där man fick se alla disneyfigurer Walt disney skapade, som var riktigt coolt att titta på dom hade typ en vattenvägg ( skit tunn! ) som användes som en skärm till en projektor som visade olika filmer sedan gjorde figurerna ensorts teater och man fick se väldigt coola fyrverkerier och roliga skådespel. Musse var såklart huvudpersonen som skulle bekämpa draken från filmen Törnrosa. Och såklart så vann han. =)

Sedan så besökte vi en annan park där man kunde se hur dom gjorde olika special effekter till olika disneyfilmer. Det var riktigt kul det med fast synd att veckan var tvungen att ta slut hade liksom jättekul. xD
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Andra och tredje veckan
15 år sedan
Resan hem
15 år sedan
Jag vill dit. =)
15 år sedan
Visum? Annan info..
15 år sedan
Dag till dag..
15 år sedan