Stöd Ukraina

Makichans blogg

Onsdag 4 Juni 2008 - Japan
Resealbum: Japan

Jag vill dit. =)

Japan

Jag har aldrig varit i Japan men jag vill gärna åka dit därför så har jag börjat kolla hur jag vill åka och vad som krävs att göras innan min resa.

Om jag ska åka till Japan och vara ute på landet så är det obligatoriskt att jag ska vaccinera mig mot Japansk encefalit (den japanska hjärninflammationen) ca 1000-1500 kr. Fast om man ska till Tokyo eller några andra stora städer så får man ju själv välja om man vill vara på den säkra sidan eller inte.
Men om man har tänkt jobba inom sjukvård och omsorg i japan så är det väldigt viktigt att man vaccinerar sig mot Hepatit.

Packning:
Packningen beror på vilken årstid jag vill åka. I mitt fall så skulle jag vilja åka på typ försommaren kanske mellan månaderna april och maj. Och eftersom att sommaren är ganska varmt i japan och deras klimat är ganska likt vårt så skulle jag packa sådant jag skulle kunna ha på mig hemma, som t.ex. kjol kortbyxor, lång byxor, t-shirt, tjock tröja, jacka, underkläder, bikini (om jag tänkte bada), linnen mm.

Flyget:
Flygningen går på ca 8 760 för en person och sedan måste man själv hitta eget hotell, första flyget lyfter kl. 10:50 från Göteborg, landvetter och då måste jag ju vara där 1 och en halv timme innan för att checka in. Sedan så kommer jag mellanlanda i Frankfurt, Tyskland kl. 12:35 och sen måste jag vänta i ca 1 och en halv timme för att sedan påbörja min 19 timmars resa till Narita, Tokyo. Sen till hemresan så ska jag ta flyget kl. 09:35 från Tokyo och sen kommer jag landa i Frankfurt kl. 14:15 där jag sedan får vänta i ca 2 och en halv timma på flyget till Göteborg som är framme i Sverige kl. 18:20.

Hotell:
Jag vet inte riktigt var jag skulle vilja bo eftersom att jag tänkt vara i Japan i ca 30 dagar (minst 2 dagar går åt på flygningen). Jag hade i alla fall tänk att jag skulle besöka Tokyo eftersom att det finns många sevärdigheter där t.ex. man kan kanske åka på en cosplay show (en show där man kan klä ut sig till olika anime/manga figurer men man kan också bara gå på en musikal där man ser på andra som spelar.), Man skulle också kunna åka till Tokyo Disney, jag skulle också uppskatta om jag kunde se en show med geishor eller någon kampsport, jag skulle också kanske vilja se en sumobrottning fast bara för att se hur det går till, sen så skulle man kunna gå på Tokyos gator för att shoppa kläder och andra prydnader och jag skulle också vilja testa japanska godis och olika maträtter som t.ex. Sushi och det skulle inte vara fel att se på när dom gör just sushi. Sen skulle jag gärna vilja åka till något gammalt värdshus som kallas för ”Ryokan” där man lever efter deras traditioner och jag skulle gärna vilja åka och vara med på en Te ceremoni där man kan få testa att ha på sig en Kimono (en sort klänning som kvinnor och flickor bär.) Och man kan också bära en yukata (en motsvarande dräkt som män och pojkar bär istället för Kimono.) Jag skulle också kunna tänka mig att åka till Himeji för att titta på det vita slottet där, Såg liksom en blogg som en annan hade skrivit och det verkade kul att åka dit. Det finns väldigt många saker man kan göra i Japan och jag vill dit nu!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Andra och tredje veckan
15 år sedan
Resan hem
15 år sedan
Jag vill dit. =)
15 år sedan
Visum? Annan info..
15 år sedan
Dag till dag..
15 år sedan