Makichans blogg

Onsdag 4 Juni 2008 - Japan
Resealbum: Japan
Japan

Jag har aldrig varit i Japan men jag vill gärna åka dit därför så har jag börjat kolla hur jag vill åka och vad som krävs att göras innan min resa.

Om jag ska åka till Japan och vara ute på landet så är det obligatoriskt att jag ska vaccinera mig mot Japansk encefalit (den japanska hjärninflammationen) ca 1000-1500 kr. Fast om man ska till Tokyo eller några andra stora städer så får man ju själv välja om man vill vara på den säkra sidan eller inte.
Men om man har tänkt jobba inom sjukvård och omsorg i japan så är det väldigt viktigt att man vaccinerar sig mot Hepatit.

Packning:
Packningen beror på vilken årstid jag vill åka. I mitt fall så skulle jag vilja åka på typ försommaren kanske mellan månaderna april och maj. Och eftersom att sommaren är ganska varmt i japan och deras klimat är ganska likt vårt så skulle jag packa sådant jag skulle kunna ha på mig hemma, som t.ex. kjol kortbyxor, lång byxor, t-shirt, tjock tröja, jacka, underkläder, bikini (om jag tänkte bada), linnen mm.

Flyget:
Flygningen går på ca 8 760 för en person och sedan måste man själv hitta eget hotell, första flyget lyfter kl. 10:50 från Göteborg, landvetter och då måste jag ju vara där 1 och en halv timme innan för att checka in. Sedan så kommer jag mellanlanda i Frankfurt, Tyskland kl. 12:35 och sen måste jag vänta i ca 1 och en halv timme för att sedan påbörja min 19 timmars resa till Narita, Tokyo. Sen till hemresan så ska jag ta flyget kl. 09:35 från Tokyo och sen kommer jag landa i Frankfurt kl. 14:15 där jag sedan får vänta i ca 2 och en halv timma på flyget till Göteborg som är framme i Sverige kl. 18:20.

Hotell:
Jag vet inte riktigt var jag skulle vilja bo eftersom att jag tänkt vara i Japan i ca 30 dagar (minst 2 dagar går åt på flygningen). Jag hade i alla fall tänk att jag skulle besöka Tokyo eftersom att det finns många sevärdigheter där t.ex. man kan kanske åka på en cosplay show (en show där man kan klä ut sig till olika anime/manga figurer men man kan också bara gå på en musikal där man ser på andra som spelar.), Man skulle också kunna åka till Tokyo Disney, jag skulle också uppskatta om jag kunde se en show med geishor eller någon kampsport, jag skulle också kanske vilja se en sumobrottning fast bara för att se hur det går till, sen så skulle man kunna gå på Tokyos gator för att shoppa kläder och andra prydnader och jag skulle också vilja testa japanska godis och olika maträtter som t.ex. Sushi och det skulle inte vara fel att se på när dom gör just sushi. Sen skulle jag gärna vilja åka till något gammalt värdshus som kallas för ”Ryokan” där man lever efter deras traditioner och jag skulle gärna vilja åka och vara med på en Te ceremoni där man kan få testa att ha på sig en Kimono (en sort klänning som kvinnor och flickor bär.) Och man kan också bära en yukata (en motsvarande dräkt som män och pojkar bär istället för Kimono.) Jag skulle också kunna tänka mig att åka till Himeji för att titta på det vita slottet där, Såg liksom en blogg som en annan hade skrivit och det verkade kul att åka dit. Det finns väldigt många saker man kan göra i Japan och jag vill dit nu!
Söndag 11 Juni 2006 - Rhodos stad
Resealbum: Grekland
Det var jobbigast med vägen hem. Vi åkte med ett plan som gick 03:00 på natten. Det var jobbigt på vägen till flyget eftersom det blåste så mycket den natten. Och så kom vi till flygplatsen en timme innan det startade så jag satte mej i en väntestol å sov i en halvtimme det var skönt men det blev lite pinsamt när jag vaknade å såg att jag lutade mej mot någon främmande gubbe som såg sur ut... Till middag (kl 03:30 på natten) fick vi dallriga chicken nuggets och en bit ostkaka till efterrätt ganska gott faktist. Sen minns jag inte riktigt men jag gissar på att jag sov resten av vägen... För det gick väldigt fort. Sen kom mormor och körde hem oss från flygplatsen.
Söndag 4 Juni 2006
Visum: Det behövs ej man kan till och med resa hit och börja jobba(Om man BOR inom EU)
Vaccationer: Behövs inte här heller.

Grekland ligger 1 timme före oss i Sverige.

Packning: Man kan behöva ta med sig solkräm, badkläder ett måste! Lite kalla/tunna kläder så som kjol, shorts, linnen m.m. också solglasögon, mp3 (bra att ha BRA musik), bra skor, hyigengrejor, handuk....mer kan man ju tänka på själv..

Valuta: Euro och cent. Man växlar bara in på något växlingkontor ex Forex. Man kan göra detta i sitt land eller sedan utomlands.
Söndag 4 Juni 2006
Resealbum: Grekland
Dom fösta dagarna slappade vi mest bara på hotellet och solade o badade samtidigt som jag åt alldeles för mycket godis. Om jag inte badade så spelade jag antagligen pingis eller air hockey med min store bror, vann varje gång....nästan . Två dagar senare blev det mest utflykter som åsneridningar, stora borgar, eller gamla städer. Min favorit var åsneridningen. Dom sista dagarna var det mest shopping som gällde det fanns så mycket kul saker där att köpa ! och resturangerna var mycket bättre än här i sverige allt förutom bläckfisken jag beställde på onsdagen....
Vi fick börja med att gå upp kl 01:00 på natten för att hinna till flyget 03:00 det var ganska spännande eftersom det var första gången jag åkte flygplan. fast jag blev lite rädd när röntgen pep till när jag gick förbi. jag var korkad nog att ha en sax i handbagaget. men annars gick det i alla fall bra, jag vräkte i mej godis och tuggumin så jag blev spyfärdig hela resan. Resan tog 2 timmar men kändes som hela natten! . Kl 05:00 var vi i alla fall framme och det var så himla varmt (i alla fall om man jämför med hemma).
Lördag 6 November 2004
Resealbum: Florida
När vi checkat ut från hotellet så tog vi en taxi till en biluthyrnings ställe där vi fick hyra en bil som vi sen då åkte i resten utav resan. Vi började med att åka mot Miami, vi stannade såklart på en massa motell innan vi var framme i Miami, fast dom motellen vi stannade på var riktigt fina och det bästa var i Fort Lauderdale fast vi var också i ett hotell som hade varit mitt i orkanen och där var stranden helt förstörd och det låg en massa betongbitar där...inte så skönt kanske men vi njöt ändå. Vi firade också min mammas födelsedag i det hotellet, hon fick en tårta som såg jättegod ut fast den var jätte äcklig vi trodde liksom att det var grädde och chocklad tårta med det visade sig vara kristyr och chocklad tårta......inte så lyckat men ändå. Senare på kvällen så gick vi ut för att äta på en BBQ grill det var faktiskt gott men det ända äckliga var att drickan smakade klor...orkanen hade förstört vatten ledningarna och därför var vattnet tvunget att vara rent och smakade därför skit.
Måndag 1 November 2004 - Florida
Första veckan så var vi på ett hotel som ingick med att åka till 6 av 8 Disneyparkerna. Vi åkte liksom till en Disneypark varje dag. Det var jätteovanliga parker jämfört med våra vi har ju ungefär bara en massa karuseller medans här så har dom massa sevärdigheter också så som bio, 3-D kortfilmer med olika effekter man kunde känna ex när en hund nös, så fick man en massa vatten på sig. Det kändes så verkligt. Det fanns också museum, olika shower (varje dag), massa annorlunda karuseller m.m. Självklart massa matställen och souvenir äffarer.

Det fanns 6 vanliga parker och 2 vattenparker det vi gick till var 5 vanliga och 1 vattenpark. Eller ja vanliga och vanliga alla "vanliga" parker hade alltid olika teman som dom specialliserade sig på.
Ex en park som hette "Magic Kingdom" hade det stora Disney slottet och där fanns också mest Disney figrer så som Musse Pigg, Mimmi, Långben, Kalle Anka, Pluto, Broder Tuck, Marry Popins och många fler. Man kan ju säga att Musse och Mimmi hade längst kö eftersom det var några utav dom första figurerna som Walt Disney gjort och varför man fick köa var bara för att det var så många som ville ha deras atografer och en bild tillsammans med dom.

Ett annat exempel var "Animal Kingdom" som såklart handlade om djur. Man kunde se olika personer som klätt ut sig till olika disney djur t.ex. Simba, Timon och Pumba m.f. , det fanns också olika attraktioner där man kunde åka i en buss genom ett djur reservat, sedan kunde man gå omkring och titta på olika djur. I mitten utav parken så fanns det ett stort trä ( konstgjort såklart) och inuti den så fanns det en 3D bio.

Och i "Epcot" så fanns det runt omkring på kanterna utav parken där kunde man få uppleva olika kända byggnader från olika länder. Man kunde också provsmaka olika maträtter ifrån dom. Vi såg t.ex. Norge och sen så köpte vi en maträtt utan en norska ( man såg att hon var norsk på grund av hennes namn.) och då sa min pappa "Tack" när vi fick tillbaka pengarna och hon blev lite chockad och sedan började pappa och mamma prata med henne en stund. och sjävla "Epcotkulan" därinuti så kunde man åka runt och se hur Usa då tror att världen skulle utvecklas. Man såg t.ex grottmänniskor, två personer som pratade genom datorn ( typ som en webbkamera) den ena personen var i Usa medan den andra personen befanns sig i Kina.

Och vi åkte ju till en vattenpark (som jag nämde förut) där fanns dom vanliga vattenattraktionerna. Men det fanns också en stor bassäng med typ en vägg i slutet som gav ett ganska högt ljud, när det hördes så kom det fram många olika vågor som var ca 2m höga. Man kunde också snorkla i en liten bassäng där det i botten simmade en massa små hajar som var ca 1,5 m långa. Det var också väldigt viktigt att inte röra så mycket på benen för annars så kunde dom bita sig fast i en. Läskigt tycker jag....snacka om att jag kände mig modigt efter att jag var på andra sidan utav bassängen.

Det fanns också en park som hade en show där man fick se alla disneyfigurer Walt disney skapade, som var riktigt coolt att titta på dom hade typ en vattenvägg ( skit tunn! ) som användes som en skärm till en projektor som visade olika filmer sedan gjorde figurerna ensorts teater och man fick se väldigt coola fyrverkerier och roliga skådespel. Musse var såklart huvudpersonen som skulle bekämpa draken från filmen Törnrosa. Och såklart så vann han. =)

Sedan så besökte vi en annan park där man kunde se hur dom gjorde olika special effekter till olika disneyfilmer. Det var riktigt kul det med fast synd att veckan var tvungen att ta slut hade liksom jättekul. xD
Lördag 30 Oktober 2004 - Florida
Resealbum: Florida
Vi åkte kl 04:00 till flygplatsen när vårt plan gick kl 07:00, på dom 3 timmarnan hann man med att checka in och köra dit. Första planet åkte vi till Tyskland där vi mellanlanda det tog 2 timmar. Från Tyskland till Washinton där vi skulle mellanlanda, vi skulle åka över Atlanten en resa som tog 9 timmar...på den tiden kunde man titta på 4 filmer men jag valde att bara titta på 1 film om och om 4 gånger..på planet var det en massa olika parfym dofter, höll på att dö av illamåendet...
När vi väl var i Washinton fick man gå genom minst 5 kontroller man kan säga skor på, skor av. Från Washinton mot Orlando denna resan tog 2 timmar. Vi kom fram till Orlando kl 06:00 på morgon ett tecken var att solen gick upp. När vi skulle gå ut så dog man nästan av chock för att det var så fuktigt att andas men man blev van efter bara några minuter.