Stöd Ukraina

Flys blogg

Fredag 11 November 2016 - Kanchanaburi

Floden Kwai mm

Dag 4: 161111
Väckning 05,30 och avfärd 7,00. Idag lämnar vi Bangkok och drar söderut. Första stoppet blir i Mae Klong ca 8 mil från Bangkok. Här besöker vi Tågmarknaden – en lokal lantmarknad som har blivit världskänd då den ligger vid ett järnvägsspår, och varje gång tåget kommer (ca 4 ggr/dag) så ändrar marknaden skepnad, då man får dra tillbaka stånd mm för att tåget ska kunna passera.
Vi fortsätter bussfärden mot Kancanaburi och floden Kwai. Här äter vi lunch i en härlig miljö och ser en del av dödens järnväg och tittar in i en grotta, där det givitvis står en Buddhastaty…
Efter detta är det en kort bussfärd, sen får vi åka tåg en stäcka på ca 30 min på dödens järnväg mot Nam Tok. Här bjuder guiden och reseledaren oss på exotisk frukt i form av Roseaple, jackfruit mm. Engelskmännen trodde det skulle ta 5 år att bygga järnvägen – japanarna gjorde det på 16 månader. 1 man var fjärde meter järnväg dog…
Mer om dödens järnväg kan ni läsa här: https://en.wikipedia.org/wiki/Burma_Railway
Efter detta åkte vi buss ett tag tills vi kom till Hellfire pass. Startade genom att besöka ett museum och därefter gick vi en tur i klippan, där flera hundra krigsfångar fick sätta livet till för att bygga järnvägen genom klippan. Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Hellfire_Pass
På seneftermiddagen kommer vi fram till hotellet, Krungsri river hotel, som ligger i djungeln, så bussen släpper av oss och djungeltransport tar oss ner till hotellet som ligger vid floden Kwai. Mycket mysigt hotell och jag bodde ensam i en flott bungalow – dock hade vissa resenärer problem med ödlor och giftiga ormar – så är det att leva i djungeln ;-) De hade också en fin pool på området, där en del av pollen var uppvärmd till 36 grader – kanske inte behövdes när den andra delen var 26 och det var 30 grader i luften, men det var ändå ganska behagligt, och den låg också underbart vid en liten sjö, ännu en guldklimp på resan.
På kvällen var det gemensam middag
Denna natt börjar jag också kunna sova normalt – kroppen vant sig vid dygnsrytm.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
39 veckor sedan
Långa promenader
39 veckor sedan
Kvällen var bäst
39 veckor sedan
Avfärd
39 veckor sedan
Sista dagen
47 veckor sedan