Stöd Ukraina

Marikas blogg

Torsdag 14 Februari 2008

Fakta egendomsköp i Thailand!

Vi har en längre tid drömt om en egen bostad i Thailand. En bostad som vi kan åka till så ofta som ekonomin tillåter och som längre fram ska bli vår tillflykt under vintrarna - en lite annorlunda pensionsförsäkring med andra ord =)

Tyvärr är lagarna ganska invecklade vad gäller köp och det gäller at tse upp så man inte blir lurad!
Har nedan här sammaställt lite info som vi lyckats få fram.
OBS! Jag kan ha fått fel info eller missuppfattat vissa saker så jag garanterar inte att det är så här, men jag tror att det är så...)

Till att börja med så avråder alla (utom säljarna) en från att köpa själv. Men prisskillnaden mellan privat fsg och mäklare är stor. Till hjälp, om man vill köpa privat trots all, så finns det en kille som gjort till affärsidé att hjälpa till med köp av land, hus och lgh i Thailand och jag tror det kan vara väl investerade pengar att ta hjälp av honom! Läs mer här: http://www.anderslundahls.se

Vad jag har fått fram så är det så här:

• Faranger får inte äga mark.

• Faranger får inte starta bolag som ägs till 51% av Thailändare!! Många mäklare jag varit i kontakt med säger att det är så man gör MEN detta strider mot en ny lag som kom 2006!!

• Faranger får leasa mark i 30 år med optioner på förlängning på 30 + 30 år. Detta är ju riskabelt då den som äger marken kan göra KK (företag) eller "ramnla av pinnen" (privatpersoner) dessutom kan de ju få för sig att höja leasingavgiften eller att använda området till annat (ta ditt hus och stick...)

• Den som leasar mark i Thailand är skyldig att betala fastighetsskatt i Sverige , enligt svensk lag =(

• Enda sättet för farang att äga mark är att starta mäklarföretag som är verksamt i Thailand (kostar 400.000 THB har jag för mig). Här ska 51% av ägarna bestå av Thailändare. Oftast gör de som så att 4-5 Thaialändare äger var sin del och du 49%, då är du ändå majoritetsägare.

• Driver du företag i Thailand behöver du hjälp av revisorer/advokater som sköter dina papper och detta kostar ca. 10-15.000 SEK/år. Dessutom måste du ner och skriva under deklarationen varje år.

• Köper du land, hus eller lgh se till att registrera ett testamante på orten där egendomen ligger. Då skyddar du det till dina anhöriga.

Tyvärr så verkar det allt för osäkert och krångligt detta med mark och husköp. Säkrare är att köpa lägenhet/condo då du som utlänning får äga dessa till 100%.

Ska du köpa egendom i Thaialnd måste du skaffa ett thailändskt bankkonto så man kan föra över köpeskillingen till (ska ske i SEK). Man ska absolut inte föra över pengar till någon mäklares bank (många av dem säger att det funkar så...)
Kruxet med Thailändskt konto är att man eg. inte får öppna ett om man inte har en fast adress i Thailand. Dock verkar det som om man ändå kan öppna ett om man tar med sig en thailändsk vän.

När man fört över pengarna till sitt Thailändska konto ska man ha ett sk. "Tor Tor Sam" från den Thailändska banken (=intyg på att pengarna ska användas till egendomsköp)
Har man detta så slipper man åka dit för att illegalt ha fört in pengar i landet och man slipper även skatt vid ev. försäljning.

Viktigt är också att man får ett sk. "Chanote" på egendomen. Det är som ett pantbrev/ägarbevis som kan användas som säkerhet vid lån. Saknas det är det stor risk att egensomen redan är belånad och lånen följer egenodomen...
Hörde om en familj som köpte hus för 500.000 SEk och sen visade det sig att säljaren hade belånat huset med 250.000 SEK... Det var bara för familjen att betala säljarens skuld annars hade de inte fått huset alls och 500.000 SEK hade varit borta...

Hoppas det var till någon hjälp. Rätta mig gärna om ni har andra fakta!
Dela med andra:    

Kommentarer
Thorgu säger:
Hej Marika
Horde om en svensk som lantidshyrer en lagenhet i Jomtian Beach. Han betalade for langtidshyra i tre ar, men saljaren hade inte ratt att hyra ut.Sedan saldes fastighete till Chinafolk och kontraktet ble vardekost. Nu har han fatt respit till Juni och efter det maste han lamna sin lagenhet. Flera svenskar har rakat i samma situation i denna fastighet. Historien kommer direkt fran min kompis som rakade ut for detta.
Halsningar Thorbjorn
Postat 2008-02-23 05:51  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet