Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 20 Mars 2025 - El Roble

Ett sista besök vid stillahavskusten.

När jag skriver detta så är det onsdag kväll här, men torsdag morgon hemma I Sverige. När jag checkade ut från mitt hotell igår tisdag så blev det en kort promenad bort till busstationen och färden bort till El Roble. Den resan tog inte mer än en och en halv timme och avslutades ganska abrupt av att chauffören stannade precis utanför mitt hotell och släppte av några passagerare. Naturligtvis tog jag mitt pick och pack och hoppade också av.

Att hotellen här i landet inte har någon större koll har jag ju upptäckt tidigare och det var likadant här. Mannen i restaurangen, som fungerar som en reception, kunde inte alls hitta mig bland bokningarna, men efter att ha ringt en kollega så klarnade det. Fick ett massivt rum, med ett stort badrum och en bra sitthörna med skrivbord och stol. Perfekt!

El Roble är sammankopplat med staden Puntarena som sträcker sig ut i Stilla Havet på en smal strandremsa som är någon mil lång. El Roble är den del som ligger på själva fastlandet. Mitt boende ligger någon kilometer eller så söder om själva samhället och efter att ha installerat mig så ramlade bort för att kolla in stranden. Fick gå en bit bort innan jag kunde ta mig ut till stranden då det ligger en del hotell och resorts och blockerar infart från vägen, men till slut så kom jag ned och fick syn på en stor och fin strand som sträckte sig hela vägen norrut ut mot Puntarenas i fjärran.

Men den var folktom och ganska brant för att vara strand och när jag kollade med lokalborna på en bar en bit bort så talade de om att det var en del strömmar i området och att stranden kunde vara farlig. Jag brukar inte ha något problem med strömmar, men jag har sett med egna ögon vad de kan ställa till med och att bada från en öde strand där ingen skulle sakna en om man dras ut är inget som jag utsätter mig för. Så den stranden fick vara.

Idag tog jag istället bussen ut till Puntarena som har en bättre beach utan strömmar. Den var nästan lika folktom den. Det var mest bara några barnfamiljer och jag som nyttjade den. Synd på en så fin beach med gråsvart sand innan man når det varma stillahavsvattnet. Tillbringade några timmar där innan jag letade på en buss tillbaka.

Efter hemkomst och en efterlängtad dusch i hettan så knallade jag ned till en restaurang jag hittat i närheten. De har en riktigt bra buffelunch, eller middag, vilket man vill och de är även dem som sköter om min frukost.

Restaurangen här där jag bor använder jag bara på kvällen för lite dryck.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet