Lördag 22 Mars 2025 - El Roble
En sista dag på stranden på den här resan.
Igår tog jag mig en kort promenad in till busstationen i El Roble och köpte mig biljetten tillbaka till San José på lördag. Det var inte långt att gå för att fixa det. Den baren jag mötte lite lokalbor i häromdagen har ett biljardbord så efter biljettköpet så letade jag mig tillbaka dit för att kolla in skicket på det. Just ifall att jag hittade någon att spela med. Nu var det inte i särskilt bra skick och dessutom väldigt ostädat med en massa löv och annat skräp uppe på duken. Jag vet inte om det var golvet som var ojämt eller benen som hade olika höjd men man hade lagt en lång bjälke under benen på ena långsidan, som dessutom sköt ut en bit på kortsidorna. Den där bjälken råkade jag sätta stortånageln på vänster fot emot med bra fart. Inte bara en gång, utan två. Blodvite och en nagel som till del lossnat från tån. På den tiden man spelade fotboll så hände det ett antal gånger att man blev trampad på tårna så jag vet redan att den nageln blir aldrig ok igen.
Idag tog jag bussen ut till Puntarenas och stranden där för mina sista dopp för den här färden. Lika skönt idag som i förrgår. Tog mig också en liten upptäcktsfärd genom staden för att se vad som fanns. Längst ut på udden ligger en gammal fyr som är ganska vacker. Det finns också en gammal katedral i byn, men förutom dessa och färjeläget där stora färjor går ut ett antal öar och en stor halvö på andra sidan sundet, så är det inte så mycket att se.
Har också fått i mig en god måltid så nu ska jag nog avsluta med ett par pilsner innan sänggående.
/Conny