Måndag 17 Mars 2025 - San José
Bland parker i staden.
De här sista två dagarna har mest gått åt till att knalla runt och se vad som mer finns att upptäcka i den här huvudstaden. Igår vandrade jag upp till stadsdelen Amon som bjöd på en del fina gamla hus från förra sekelskiftets dagar. Ägarna av kaffeplantagerna som levde sina liv på den tiden byggde sina hus just här och en del av husen står kvar än i dag i det skick som de byggdes i. Somliga andra har förvandlats till kontor eller används till andra verksamheter.
Idag tog jag mig en längre promenad i sommarhettan och besökte ett par parker. Parque Metropolitana La Sabana är stadens största grönyta och inrymmer bl.a. en arena för lite friidrott, en simarena och nationalarenan för fotboll. Enligt google maps ska där också finnas en mindre insjö, men eftersom det är torrperiod just nu så fanns där inget vatten. Vid fotbollsarenan hittade jag tyvärr ingen som kunde släppa in mig så jag fick nöja mig med några foton utifrån.
Parque Nacional är lite mindre men trivsam med gott om bänkar att sitta på och kolla in både folkliv och de konstverk som finns i parken. Inte svårt att hitta skugga heller.
/Conny