Stöd Ukraina

Annans blogg

Söndag 26 Augusti 2007

Epifytiska Foppa tofflor....

En epifyt ar en vaxt som bor pa ett underlag, men ej hamtar naring darifran....
Och det kan man ungefar likna med populariteten med foppa tofflar har pa Costa rica,,,, lika poppis som hemma.
Vad jag nog mest hade och skriva om var naturen... Vi ar fortfarande kvar i Cahuita, vi bor hos ett trevligt tyskt par som har en litet pensionat. Pa verandan dar vi ater frukost varje morgon, sitter vi i skuggan av ett stort caramboletrad, i tradkronorna kraxar tucaner, stora fjarilar flyger tungt runt bland gronskan. pa var gard finns allehand trad, men det som ar mest dominerande ar nooni frukt som ju har blitt sa poppis i halsosvangen.
Husets tva hundar gar med kjell pa hans morgon promenader till floden, dar han strosar med kikarn runt halsen, simmande pelikaner i havet var dagens highlight.
Harom kvallen satt vi pa en mysig restaurang vid havet, ratt var det ar sa rassla det till bland loven och en sengangare kommer hasande sa nara sa jag kunde ha klappat den, men det gjorde jag inte for dessa djur ar inte speciellt rena och har nagot slags symbios med en insekt.
I gar skulle vi hyra mc, vilket vi ocksa gjorde, av en helt klart paverkade snubbe, vi lamnade 100 dollar i deposition, drog i vag och efter tva mil gjorde vi forsta stoppet. Vad tror ni hander... jo laset paj, och nyckeln snurrar runt runt...
Kjell liftar tillbaks, far fatt pa den om mojligt annu mer pa-rokta killen, aker tillbaks till mej och bara konstaterar att han inte kan gora nat at det., men att han ska hamta hjalp, sa dar blev vi sittandes, timme ut och timme in, inga cigaretter heller.... till slut nas vi av ett meddelande att vi ska ta oss darifran med taxi, kommer tillbaks till uthyrningsfirman med taxi, snubben sager att vi sjalva maste ombesorja transport hem av fordon plus lagning av tandningslas.... vilket vi naturligtvis vagrade, efter mycket om och men gjorde vi en deal, till hans fordel, och vi kande oss ratt sa blasta pa 60 dollar, det blev en javligt dyr och kort utflykt...
Men det ar val smallar man far ta och bara bita ihop.
Vi har ju cyklar pa vart boende, det gar det med.
I morse tog Alfred, var vard med oss runt pa sina agor, han visade alla trad och en oandlig mangd med medicanalvaxter, och det var oerhort intressant for mej som jobbar med vaxter. Vi sag mangder av epifytiska vaxter som tex: olika bromelior; porslinsbommor:
I dag ar det var sista dag har, i morrn far vi vidare till Port Limon for vidare till Moin for att darefter ta bat till Tortuagero for att se nar skoldpaddorna lagger agg.
Vi har det fint, det ar verkligen en edens lustgard....
Dela med andra:    

Kommentarer
Channah säger:
Hej! Jag läser om din resa ... /Anna
Postat 2007-08-28 21:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
15 år sedan
Pest eller kolera
15 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
15 år sedan