Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Onsdag 27 Januari 2010 - Swakopmund
Resealbum: Namibia

En till eftermiddag i Swakopmund

Nu sitter jag ater igen pa ett internetcafe i namibias popularaste turistort Swakopmund. Vi har inte sa mycket att gora i staden vi bor i Walvis Bay, sa vi aker hit nastan varje eftermiddag for att fordriva tiden. Det ar for kallt for att bada och centrum ar inte sa stort har. Nar vi var i norra Namibia och reste runt var det jattevarmt, runt 35 grader varje dag, men har ar det kanske behagliga 20 grader och mycket dimma.
Igar kvall at vi middag pa stranden tillsammans med vara namibiska brevvanner, det var en mycket trevlig kvall och vi passa pa att prata mycket med vara nya namibiska vanner. Vi stannade pa stranden ett bra tag och det bjods pa grillad fisk, potatissallad m.m. Sedan kollade vi in den vackra solnedgangen.
Jag hade inte sa mycket tid att skriva mitt blogginlagg igar men jag har mer tid nu sa jag tankte beratta mer om hur vi bor. Vi bor 2 stycken per familj, de flesta bor i statsdelen Kuisebmond i Walvis Bay, det ar de svartas statsdel, mycket fattigt, massa sma skjul overallt. Men vi bor i ett ratt sa bra hus med tanke pa omradet, hemma hos en larare bor vi.
Pa morgnorna ar vi i skolan Kuisebmond Secondary School och far vara med pa deras lektioner. Dem borjar skolan valdigt tidigt sa vi maste ga upp runt halv 6 varje dag for man ska vara i skolan innan klockan sju. Dock slutar dem skolan mycket tidigare, runt klockan 1.
Ikvall ska vi ata pa en restaurang i Walvis Bay, tydligen ett av stadens finaste... Men vi far val se hur manga som kommer delta, en del har namligen drabbats av magsjuka, gissa om vi andra ar radda!
Imorgon ar det tankt att vi ska aka ut i oknen o ata middag pa en stor sanddyn kallad Dune 7, dar ska vi kanske ocksa fa prova pa att aka fyrhjuling... Men som sagt, det beror ju pa om tillrackligt manga ar friska imorgon ... hemsk tanke!
Lite om Swakopmund: Eftersom det ar den popularaste orten ar den ratt sa turistanpassad, mest tyskar kommer hit sa man hittar mycket byggnader i tysk stil, restauranger serverar tysk mat osv. Men med europeiska matt sa finns det inte sa mycket att gora har i den har staden, centrum ar inte jattestort och man kan som sagt inte bada pga kallt vader och hoga vagor.... anledningen till att jag sitter pa ett internetcafe just nu!
Jaa, vet inte riktigt vad vi ska hitta pa nu, det finns ett akvarium och ett museum, kanske nagot av dessa... eller sa kanske man borde ta en tur till marknaden och pruta pa lite traprylar som dem saljer i staden.
Ha de bra allihopa,
Mvh. Travellover
Dela med andra:    

Kommentarer
Gbenskar säger:
Jag hoppas verkligen att du sluppit magsjukan! Ha det fortsatt gott.
Postat 2010-01-31 00:00  Anmäl
Hind säger:
Jag hoppas att du slipper magsjukan!Ha det bra också
Postat 2010-01-27 22:00  Anmäl
Reseglad säger:
Ha det så bra själv.
Postat 2010-01-27 18:10  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan