Stöd Ukraina

Travelfuns blogg

Måndag 6 Juli 2009

En lugn weekend i huvudstaden.

I torsdags ca halv 11 satte jag mig på tåget till Stockholm. Eller snarare bastun. Vi höll på att krivera och koka upp som kräftor allihopa, tills det var en riktigt smart kille som kom på att “Vi kan ju öppna fönstret”. Sedan blev det en dominoeffekt och alla fönster öppnades, och rullgardinerna fladdrade fritt. Dock var det då bara ca 30 minuter kvar tills vi skulle komma fram, men vi överlevde i alla fall. Tåg på sommaren är fruktansvärt varmt, men det kan det också vara värt.

På kvällen besökte vi Hotel Clarion Sign som ligger ungefär vid Norra Bantorget, eller rättare sagt deras SPA avdelning på 8:onde våningen. Där betalade vi bara för 1, eftersom de har erbjudande (2 för 1 mån-tors) under sommaren. Sedan fick vi en varsin handduk, tofflor och morgonrock, traskade in var och en för sig till omklädningsrummen, och sedan ombytta och klara gick vi ut på den ljuvliga terassen där solen lyste och hoppade i poolen och njöt av utsikten. Poolen var varm och behaglig och det känndes som om man aldrig ville gå upp. Detta får ett stort plus av mig, som tycker om lite lyxfaktor i bland.

På fredagen blev det shopping. Det går inte att missa i Stockholm Min stora fundering för dagen blev vad otroligt många udda arbeten som finns här. Allt från att stå och hålla upp en skylt för att visa vägen till “billigaste hårförlängningen” eller “billigaste pizzan” till att gå runt med stor text på sig med reklam för t ex. ”is till festen” eller bara dela ut små lappar. Att utföra olika typer av uppträdande är också ett vanligt förekommande arbete… ex trolla, sjunga, dansa (ex robot-dans), spela instrument eller utföra akrobatiska nummer (som att hjula och volta osv).

Hur som helst!! På fredag kväll tog vi buss linje 47, som går direkt till Gröna Lund. Smidigt och billigt. Vi betalade entre (80 kr st) och köpte ett åkpass för 2 att dela på (320 kr), då åkband kändes som overkill. Det räckte alldeles utmärkt till att åka Berg och dalbanan “Jetline” och “Vilda Musen” samt till den hemskaste av de alla… “Tele 2 Insane”. Jag vågade!

När vi kom till Gröna Lund var Insane avstängd, så när de satte på den igen så rusade vi dit. Och slapp stå i kö. Jag var riktigt nervös kan jag säga. Men när man väl kom upp och körde i gång på Insane så var det över på ca 15 sekunder (totalt 75 sekunder). Det var grymt roligt! Helt klart värt en åktur. Sedan räckte vårt åkpass till radiobilarna, och därefter var det slut. Vi spelade lite på choklad lotteriet och förlorade som vanligt, ha ha. Lyckliga snubbar som gick därifrån med en megastor centerrulle och kexchoklad. Vi satte oss på “Kryddhyllan” en stund och åkte sedan färjan till Slussen. Färjan går var 15onde minut och kostar endast 40 kr per person. Därifrå gick vi till Södermalm och åt på den godast Indiska restaurangen i Sverige. Samarat of India.

Under lördagen gick vi på Gamla Stan och var 2 riktiga turister. Vi betalade tom. 20 kr för att gå på toaletten. Dock lyckades jag övertala till mig en glass för en extra 10:a På lördag kvällen blev det bio på SF Saga (på Kungsgatan) och italiensk middag på Kungsholmen. Hade egentligen velat se Parkteaterns "gratis teater" eller åkt ut i skärgården och sett "Bruden som visste för lite" med Pernilla Walgren, men eftersom vi var osäkra på vädret så blev bio perfekt.

Fortsatt trevlig sommar!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet