Stöd Ukraina

Perrs blogg

Fredag 8 September 2006 - Nederländerna

En helt vanlig dag som utbytesstudent på Inholland

Vaknade efter 10 någon gång. Utvilad men annars allmänt skruttig i kroppen. Har tänkt att jag ska sova länge nu så att jag kurerar min förkylning och jag var faktiskt i säng redan runt 23-tiden i går. Hann med både en bra frukost samt lunch innan jag stack iväg till uni för att träffa min grupp i kursen Event Management vid klockan ett. Min grupp planerar en välgörenhetsbal ihop, en bal som ska hållas i Rotterdam och vi var tvungna att träffas för att gå igenom lite detaljer. Efter lite snack - som inte ledde någon vart men som fick alla i gruppen att känna att de är med och får bestämma - satt sig jag och projektmanager Ulf (tysk) och smällde ihop en Power Point. Det blev en sån där underbar fin klarblå himmel i bakgrunden. Och kors i taket, en sån har vi haft i Rotterdam också nu i två dagar. Synd då att man med sin snoriga näsa, tjocka hals och torra öga inte kan njuta av sådana godbitar när de bjuds.
Innan min metro-resa till uni hann jag läsa ett mejl från Bregje, min koordinator här på Communication. Efter att först sagt att hon skulle finnas på sitt kontor hela veckan skulle hon nu tydligen inte alls finnas tillgänglig under torsdagen. Så vårt möte med henne (hon är en av två lärare i Event Management) fick vi istället ta på fredagen istället. En dag då ingen tänkte åka till uni över huvud taget. Jag hade också via mejl frågat om när sista lektionstillfället före juluppehållet skulle äga rum. Vet inte blev det korta svaret. Hmm. Tack så mycket!. Men faktum är att det är ju faktiskt inte bättre framförhållning på universitet i Sverige heller. Varför måste man göra det så svårt för oss studenter att planera hela tiden?
Klockan 15.45 skulle vi ha dagens enda lektion, Developing Visual Communication, där vi i vår grupp (grupp med andra deltagare än den i Event M) äntligen skulle få vårt nästa uppdrag i kursen, en briefing på en ny kampanj för Hägen Daz glass. Detta nästan en vecka efter de andra grupperna fått sin briefing. På tisdag ska vi ha en de-briefing klar. Många läckra termer va?
Läraren var sjuk och där trodde jag att också vår Hägen Daz-briefing var försvunnen. Men i sista stund fick vi vår briefing. Den var riktigt välgjord och hade sina poänger, men jag köper den inte rätt av. Hägen Daz-briefingen spretade lite för mycket. Medan jag satt där och snabbstuderade vårt nästa uppdrag, det fick bli en snabbläsning därför att jag ville hem och kurera mig men också beroende på att mina andra gruppmedlemmar ville få chansen att titta igenom det enda exet av briefingen. Det hade ju inte varit några problem med att samsas med detta om vi liksom alla andra grupper fick jobbet i god tid. Och mitt i detta blev jag inbjuden till ett polskt födelsedagsparty. Jag som bara ville hem och sova mig frisk. Jag sa givetvis ja. Klockan 22 utanför huvudbyggnaden av Inholland.
Så nu iväg ut på stan för att fixa en present till en polska jag inte visste vem hon var och inte heller vad hon fyllde. Och klockan började bli mycket. Medan jag letade sprang jag förbi turistinformationen och var bara tvungen att fråga hur jag kunde få tag på biljetter till helgens fotbollsderby mellan Sparta Rotterdam och det mer kända Feyenoord. Sparta har fördelen av hemmaarenan ""The Castle" medan Feyenoord har alla andra fördelar. En match man bara måste se. Tiden för att hitta en present minskade snabbt då kvinnan bakom disken envisades om att leta på Feyenoords hemsida, fast jag hela tiden berättade att Feyenoord var bortalaget. Självklart var det utsålt och inte en chans att få tag på biljett. Eftersom alla butiker stängde just när jag kom ut ur turistinfo blev det inte någon lyxig present heller.
Hemma igen, äta, duscha men min rapport på reklamkampanjen på Hägen Daz fick vänta. Den gör jag på fredag tänkte jag. Fick förresten en förfrågan av Mikko om jag ville vara med och spela fotboll med finska Sjömanskyrkan på lördag. Sauna utlovades efteråt. Skulle hemskt gärna hängt på men min förkylning ska nog botas först.
Väl på partajjet, en underbar lägenhet som två studenter hyrde med heltäckningsmatta (självklart), stort vardagsrum, ett stort och rymligt kök och ungefär tre rum till med säkert stans bästa utsikt från en balkong som också hörde dit (hörde att de betalade typ € 2 500 i månaden, rika föräldrar!??) så springer man givetvis på Mikko. Han bara skrattade och frågade hur det var med förkylningen. Vidmantas från Litauen hade festkläderna på, dagen till ära. Riktigt proper. Det var givetvis jag också påpekade Paulina (polska som numera är tyska och bor i Berlin), men det är ju jag alltid. Väl? Eller? Efter Happy birthday-sång plus en polsk variant blev det tårta, vilket jag inte hann med att ta nåt av pga alla trevliga konversationer.
Pratade hårdrock med finnarna Mikko och hans kompis som var på besök. Det vart snack om Entombed, Hellacopters, Backyard Babies men Nightwish och framför allt Lordi gled vi snabbt förbi. Det visade sig att Mikko faktiskt har en annan riktigt stor favvo. "The Boss". Hans kompis hade varit i Kristianstad men skrattade på sig när jag berättade hur det uttalas på svenska.
Träffade på holländaren Paul som faktiskt var längre än jag! Han skrattade gott när han fick höra mitt namn. Och berättade sen varför han skrattade. Det var inget fel på namnet. Det var bara det att en av hollands största komiker har en stand up där han i en sketch har en Per och en annan snubbe. Och den sketchen är tydligen bara sååååå rolig!
Gick sedan tidigt från festen eftersom vi ville med sista tunnelbanan. Polskan Marlena skulle också ta den så vi skyndade oss och hann lagom fram för att se den sista metron försvinna iväg. *#%/*****!!!!!"***&%&&%/¤¤!!!!!!
Gissa om jag förbättrat min förkylning och fått ont i fötterna när jag gått över Erasmusbron och sedan fortsatt i och med att jag gick följde den rädda polskan hela vägen till hennes dörr på andra sidan Centralstationen. Hon berättade förresten att hon som liten bodde i norra Polen. Som liten hade hon på somrarna tagit sig till vattnet och vinkat till svenskarna som skulle finnas därborta i fjärran. Kanske att de såg?, hade hon tänkt på den tiden.
Tog taxi hem - och den var såklart dyr för den lilla trippen. € 7.90.

Vaknade av mobilens alarm strax innan 07.00 - tvättid. Klockan 07.11 kände jag att jag kunde andas normalt genom näsan för första gången sedan Erasmusbron korsats för några timmar sedan.

Okej, helt vanlig kanske inte dagen var ändå.

# En sak till: Förstår inte tanken med det här att mixa orange och rosa. Gå in och kolla på hemsidan så får ni se en hemsk logotype för universitetet jag går. http://www.inholland.com/
Ibland heter det förresten Hogeschool och ibland University. Ingen verkar veta vad skillnaden är här i Nederländerna.

Per
Dela med andra:    

Kommentarer
Cc säger:
Ja det var mej en gräslig logga...
Postat 2006-09-10 13:48  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet