Stöd Ukraina

Trixies blogg

Onsdag 17 Augusti 2011

En fotosafari genom City of London

Jag träffar fotoguiden Charlie utanför Royal Exchange Building. Min kameraväska är tung och jag är full av förväntan; jag har nämligen anmält mig till en London Photography Mystery Tour med företaget Hairy Goat* och ska få se City of Londo utifrån ett kameraperspektiv. Vi är åtta personer som ska vandra runt i tre timmar; förutom jag är det guiden Charlie från Wales och tre par från USA, Canada och Australien. Charlie är en erfaren fotograf och efter en kort introduktion och en koll att allas kameror fungerar så beger vi oss.

City of London är en egen stad inom Storlondon och mest känt som Storbritanniens Wall Street. Att det är Londons kommersiella centrum går inte att ta miste på för här trängs institutioner som Bank Exchange, med börsen och Royal Exchange och överallt ser man kostymklädda herrar i rörelse. En slående kontrast är de gamla viktorianska byggnader som står sida vid sida med blänkande glaskonstruktioner som Lloyd's och the Gherkin eller 30 St Mary Axe.

De kändaste attraktionerna i City är Towern, Old Bailey och Sankt Paul’s Cathedral men det är inte dit vi letar oss utan till Leadenhall Market, Church of St Michael, St Dunstan-in-the-east Garden med flera. Nya platser som jag inte ens kände till tidigare och inte mina medfotografer heller.

Vi vandrar genom gränder, tittar in på bakgårdar, stöter på spännande pubar, kikar in i kyrkor som inte står med i guideboken och ser nya vinklar. Charlie pekar och visar och jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att det finns så många roliga och fascinerande detaljer att lägga märke till. Charlie inspirerar mig till nya fotoidéer och 500 foton senare har jag upplevt en alldeles ny sida av London.

Företaget heter Hairy Goat och är nummer fyra på Tripadvisor och priset är 35 pund för tre timmars vandring. För mer information: http://www.hairygoat.net

• Hairy Goat kommer från uttryckte "running around like a Hairy Goat” och med detta menas “something that is busy running around everywhere and is quite fast”.


Dela med andra:    

Kommentarer
Trixie säger:
Tusen tack! Charlie var fantastisk på att inspirera och ge råd.
Postat 2011-08-19 04:56  Anmäl
Pichte säger:
Mycket snygga bilder!
Postat 2011-08-18 23:09  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet