Stöd Ukraina

Trixies blogg

Tisdag 21 Juni 2011

Laga indisk curry hos Jamie Oliver

Jag har länge velat lära mig att laga indisk mat och speciellt att få göra min egen curry och var i världen utanför Indien kan man lära sig det om inte i London. Efter en del jämförelse mellan olika kurser i London så valde jag kursen South Indian Curry Paste hos Jamie Olivers Recipease nära Clapham Junction i Battersea. Kursen kostar 40 pund och varar i två timmar.

Jamie Olivers Recipease ligger på 48-50 St Johns Road och är ett rosa köksparadis. Här kan man titta på roliga köksprylar, bläddra i kokböcker eller ta en god cappuccino i den öppna och härliga miljön. Snabbt får jag kontakt med Annegret de Waal som ska leda kursen och inom kort har jag låst in min väska, fått ett förkläde, tvättat händerna och har ett glas rosévin i handen. Vi är sex personer som ska lära oss att laga curry och vi får varsin arbetsplats där alla ingredienser och redskap redan står framdukade. Annegret visar och vi elever kämpar på för allt vad vi är värda. Mortlarna kommer fram och vi börjar stöta ihop vitlök, ingefära och chili i en stor mortel samtidigt puttrar senapsfrön i olja. Vi ska röra ihop en curry, fritera bahij, göra en currygryta med räkor och lemon pickle. Det går snabbt, enkelt och är väldigt roligt. Annegret vakar över oss och uppmuntrar hela tiden. Hon berättar om alla råvaror och hur man behandlar dem bäst.

- Vet ni hur man skalar ingefära på bästa och snabbaste sättet? undrar Annegret.
Tveksam tystnad.
- Med sked!
Och tänk det går mycket lättare än med en potatisskalare. Efter två timmar är det dags att äta upp allt man tillagat och vi elever som kommer från Nordirland, Skottland, Irland, Nya Zealand, Sverige och London sätter oss tillsammans och njuter av den otroligt goda måltiden. Alla är vi positivt överraskade över att vi lyckats åstadkomma allt det goda och vi skämtar glatt. Jag är grymt imponerad över att jag lyckats fritiera bhajis som smakar så otroligt gott. Räkcurrygrytan är också fantastisk. Tar några foton med mobilen och skickar hem till en förvånad familj. När jag lämnar Recipease med alla resterna omsorgsfullt nedpackade i en papperskasse vet jag med bestämdhet att jag ska hit igen.

Vill du gå på en rolig matlagningskurs så ska du absolut titta på:
http://www.jamieoliver.com/recipease/index.html
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet