Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Tisdag 8 Juli 2008 - Dharamsala

En dag i regnet

Denna dag kom min sambos kollegor till Daramsala. Jag vaknade med skallvärk och aningen halsont. Jag började ana det värsta med regnet och min brist av sömn men försökte tänka positivt. Vi gick till en annan Italiensk restaurang och åt frukost. Jennys kollegor fyllde upp samtalandet under vår frukost med olika historier kring deras resor via Indien. Det är ett märkligt land måste man säga när man till och med hör en Indisk man berätta hur han kan chockeras av olika delar av landet. De olika delstaterna i Indien verkar vara som helt olika länder. Det talas andra språk, man har andra seder. Sen vet jag inte om den här Indiska mannen var så väldigt hundraprocentigt klok då han bland annat berättade hur han hade "glömt" hur man åt en avokado och försökt att få sin dotter att äta kärnan. När hon inte hade lyckats bita hål på den så hade han kastat avokadon i tro om att den var dålig eller omogen.
Hur glömmer man hur man äter en avokado undrar jag?

Min sambo med sina två kollegor åkte ner till den lägre delen av Daramsala och jag försökte vila några extra timmar. Regnet hade avtagit så jag tog mig till byn Bagsu för lunch. När jag satt där så kom regnet i ganska lagom kraft. Min sambo skickade ett sms om att hon var på väg till hotellet och eftersom jag hade den enda nyckeln till rummet så var jag tvungen att ta mig dit jag med. Precis när jag betalat notan och skulle bege mig så kom det riktiga monsunregnet ösandes ner. Jag klädde på mig mina regnkläder medan de två indiska och en vietnamesisk man bara log mot mig.
- "No point going now. You may as well stay until rain stops."
Upp med paraplyet och ett stort kliv ut under den bara himlen… Regnet slog ner som hagelstorm och mitt paraply som var av mycket robust material kändes som toapapper i det blöta vädret. Jag halkade mig ner en bit för berget och blev avbruten av en indier i en liten mopedtaxi som slängde upp dörren och skrek åt mig att hoppa in.
Jag kastade mig in i taxin och han började trumma nerför bergsvägen. Regn slog mot sidan av det lilla fordonet och stora mängder av brun lera rann längs med och över den ojämna vägen.
När vi kom ner till byn så möttes vi av ett gäng rusande kor och tjurar som försökte fly regnstormen. Bilar hade kört fast på alla möjliga vis och jag blev ombedd att lämna taxin lite innan hotellet för att ta mig sista biten till fots.
Okej, tänkte jag och fick upp mitt paraply på nytt. Jag kämpade mig fram kring den täta vägen, sicksackandes de olika bilarna och kreaturen tills jag till slut kunde se hotellet. Mitt framför hotellet hade en stor lastbil väldigt smidigt placerat sig och jag fick ta skydd tillsammans med en munk under ett litet plastskynke i några minuter innan vägen var något fri. Väl framme vid hotellet var man dränkt i vatten. Jag måste erkänna att mina goretex skorna vi köpte på Intersport faktiskt höll vattnet borta rätt länge men inte ens de kunde motstå det påtryckande regnet efter en 15-20 minuter.

Min sambo kom hem strax efter mig och var väldigt nöjd med sitt föredrag hon hållit för den lokala skolan. På kvällen så hade de snackat om att vi skulle äta på någon Indisk restaurang som de besökt vid tidigare visit.
Vi gick dit runt klockan 20 och stället var ganska mysigt. De spelade dock väldigt opassande 80-tals musik som fick en att tänka på gamla klassfester under mellanstadiet. Vi beställde in på Indiskt sätt, dvs en stor rätt som alla delar på. Detta betyder egentligen att alla beställer var sig maträtt och sedan tar man en fjärdedel av varje rätt. Personligen så känner jag inte mycket för detta då jag har något begränsat tycke för det Indiska köket. Min sambos kollegor beställde typiskt något väldigt starkt medan jag och min sambo tog något sorts bröd med vegetariskt innehåll. Jag ville ha något annat än grönsaker och beställde en Tandoori Chicken som lyckligtvis visade sig vara så stor att jag inte kunde få i mig den själv. Middagen var trevlig men ganska ointressant. Min sambo lyckades dock med konsten att få en järnkrok i sin maträtt. I Sverige skulle man kanske tro att restaurangen skulle bjuda på middagen vid ett sådant inträffande men inte här. Istället så strök de den rätten från räkningen. Vi sparade därmed 5 svenska kronor.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet