Stöd Ukraina

Perrs blogg

Tisdag 28 Juli 2009 - Västerbotten

del 2 - dag 5

Detta var dagen vi skulle hinna med städerna. Och premiärdopp för sommaren.

Umeå dagen innan hade vi tänkt att tälta. Men det regnade och vi var helt enkelt inte sugna på det. Annars kan jag tycka att campingen vid Nydalasjön verkar ha allt. Till och med en egen liten scen har jag för mig att jag såg. Har också fått tips om att man bör fika på Smäck mitt emot O´Learys. Vart inget fika och inget kampande.

Vi lämnade universitetssatden sedan 1965 Umeå bakom oss. Svårt att riktigt hitta hur många invånare men jag nämner siffran 97 000. Känns bra tycker jag. Kan också nämna att även Umeå brann 1888 och även att ryssarna tog staden 1809.

Den betydligt mindre staden Skelleftå blev stad 1845. Vi blev hur som helst inte kvar där länge. Piteå och havsbadet nästa anhalt. Såg mycket kallt ut men vattnet var bara efter ett litet tag rätt varmt. Havsbadets trubadur för kommande kväll körde Magnus Ugglas Trubaduren på uteserveringen och lockade sedan folk till sin spelning på kvällen. Men vi stack vidare efter att blivit skrämda av ett svensexa-gäng som började härja på badstranden.

In till Piteå istället. Kommunen påstår sig ha 41 000 inv. Jag hoppades få se Mikael Renberg men inte en skymt av honom. Ja, ja. Kanske kan få en skymt av honom i Luleå istället tänkte jag? och drog dit.

Både Skellefte och Pite har riktigt goa gågator. Jag gillar de båda svenska mellanstäderna. Men nu kom jag till Norrlands huvudstad Luleå. Där stannade vi för natten. Staden lockade, vattnet tätt inpå och uteserveringar som såg trevliga ut. Men jag trodde i ärlighetens namn att det skulle vara mer hålligång en fredag i Luleå. På båtarna i hamn var det fart och så även på det som liknade hamnmagasin. Det rultade iland några halvtankade från en skärgårdsbåt från andra sidan stadskärnan. Men utöver det var det lite lamt faktiskt. Det blev Max för oss - och sen god natt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet