Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Söndag 7 Juni 2015 - Saint Petersburg

Dagen efter 6 juni - då Märtha åt på en kackerlacka

Nu är klockan 15.00 och jag och Märtha har sovit middag och sedan ätit av Wilmas hemlagade pannkakor. Det var första gången för Märtha och hon gillade dem riktigt mycket!

Jag var tvungen att sova middag idag eftersom jag var vaken en sväng i natt och hjälpte Ellen att kräkas vid sådär 02:30-tiden, och sedan fick jag ägna en stund åt att sanera och städa. Hon hade ätit en lördagsgodis-grej (sånt där äckligt pulver) som gjort allt i munnen-magen mörk blått-grönt i färgen, vilket hade både sina fördelar och nackdelar när jag skulle torka upp och se till att allt försvann innan jag kunde gå och lägga mig igen. Hade lite svårt att somna om sedan...

Tänkte nämna några ord om hur vi firade Sveriges nationaldag igår men måste först bara säga att vi har det förbaskat bra i den här lägenheten. Om ngn vill åka hit på semester kan jag varmt rekommendera den här familjen. Det är lagom stort, ljusa färger, luftigt, fräscht och rent. Barnen har en våningssäng i ett litet rum, sovrummet där vi sover med Märtha är jättestort och den som inte sover med Märtha på natten kan sova i en bäddsoffa i vardagsrummet. Toppen!

På området finns två pooler samt en jacuzzi, ett fräscht gym som både jag och Pontus har varit o tränat på löparbandet och en hel del uteaktiviteter om man vill spela tennis, mini-tennis, shuffle, kasta hästsko! eller öva golf på putting-greenen. Det enda är att det ju är väldigt varmt hela tiden så bästa tiden att nyttja det mesta - för utom poolen då - är efter klockan 19-20-på kvällen då det är lite svalare.

Vi är mycket vid poolen från efter frukost till lunchtid (max 14.00), sen försöker vi hitta på ngt annat fram till middagstid för att inte få för många soltimmar. Barnen har blivit grymt bruna på bara ett par dagar, trots solskyddsfaktor 25. Både jag och Pontus - som slarvat lite med solskyddet på vissa ställen på kroppen i början - har blivit lite röda i skinnet, så man får passa sig. Idag har vi haft en dag i skuggan/inomhus :)

Men 6:e juni då... Jo vi hade bestämt att vi skulle testa en dag på stranden och vi skulle åka till Clearwater. Vi har vänner som besökte det förra sommaren och som hade tipsat om en bra restaurang i närheten som skulle kunna passa till middagshak.

Vi stack iväg efter frukost. Först tog vi en tur till sopstationen här på området. Där slängde vi sopor och sorterade lite plast och kartonger, det blir massor eftersom vi gör av med mycket vatten från stora plastdunkar. Även mjölken köps i stora dunkar, vilket ju också går åt en del.

Clearwater är inte så långt härifrån, ca 30-40 minuter norröver längs kusten. När vi närmade oss och åkte över den sista motorvägsbron fick vi en väldigt vacker vy över halvön där stranden låg, med båtarna och det glittrande mexikanska golfens vatten runt om. En alle av palmer och grönska mötte oss längs med infarten. Clearwater gav direkt ett mycket tilltalande intryck när man körde mot området som kallades "beaches". Det var turistanpassat med trevliga gångstråk med butiker, cafeer och resturanger (så ser det inte alls ut här i St Petersburg eller Tampa som vi varit i hittills, här är mest kontorslokaler). Husen var låga och färgglada i rosa, gult, blått etc.

Vi började med en lunch på ett trevligt hak på en gata straxt bakom huvudgatan. Lite billigare och mycket trevligt. Barnen åt fish n chips på en frisbee som de fick ta med hem sedan och fick pyssel-kritor innan maten kom. Alltid uppskattat!

Sen drog vi mot stranden. Märtha somnade i vagnen, men det var varmt för henne, trots att vi hade laddat med svala bomullskläder och en tunn bomulls kudde så hon skulle slippa ligga mot den mörka klädseln i vagnen som är av konstmaterial. Usch vad hon svettades :(

Vilken strand!! Enormt stor såklart men framförallt var sanden så otroligt finkornig och alldeles kritvit. Det gjorde ont i ögonen att titta på den utan solglasögon. Sjukt varmt och vi orkade inte hämta parasollet i bilen så vi hyrde ett strandtält och två stolar, det skulle vi ha betalt 60 dollar (!!) för men Pontus fick rabatt, men sjukt dyrt i alla fall. Vi var kvar i några timmar men det var mest Ellen som badade, Wilma hängde längst in i skuggan i strandtältet hela tiden.

Vattnet var riktigt varmt, måste ha varit minst 25-28 grader, rejält salt och vågigt men ganska långgrunt. Vi gick inte så långt ut. Men när Märtha vaknade orkade vi inte vara kvar länge, hon fick doppa sig och tyckte det var spännande men det är inte bra för henne att gå runt i solen sådär även om det började bli eftermiddag och solen säkert var mindre stark.

Det är ett sju-helsikes projekt att bada på stranden. Baxa runt på vagnen i sanden - den går ju inte att rulla direkt så man får låsa hjulen och dra den efter sig. Ibland får man bära Märtha OCH dra vagnen också, för att hon totalvägrar sitta i den och bara tokskriker (och ibland tycker även vi som är rutinerade föräldrar att det är jobbigt när alla andra tror att vi håller på att misshandla henne). Sen bära på allt vatten, frukt, badkläder, handdukar... Sen har vi ju oftast med oss kamera (ibland även filmkameran), som man inte vill ska få sand i sig, och diverse andra värdesaker som bilnycklar, gps, handväska/pengar etc. etc. Och när det är varmt och soligt kan det vara svårt att motivera de andra två att hjälpa till. Igår bar Ellen på matsäcksväskan och Wilma bar en nyinköpt liten surfingbräda...

När vi duschat av oss saltvattnet och fått på samtliga i familjen torra kläder, tog vi oss till bilen och kunde pusta ut inne i svalkan från AC:n när allt var inpackat igen :)

Vi drog till Indian Shores/Indian Rocks och åt på Los Mexicanos som vi fått tips om. Lite enchiladas, tacos, burritos och chimichurry blev det. Hemlagad god guacamole, sallad och gräddfil och svalkande is-the.

Sen tillbaka mot St Petersburg igen. Barnen kom på att det var lördag så vi fick kasta oss in på det lokala supermarketet (som är riktigt uselt o inte ens säljer Coca cola) o hitta lite godis.

Väl hemma igen satte vi oss och kopplade upp oss mot SVT-play och tacksamt nog gick det att se nationaldagsfirandet från Skansen så vi fick lite 6:e juni känsla.

När vi frågade Wilma vad som var bäst med strandutflykten svarade hon: "Att få komma hem!" Ja vi är övertygade om att vi inte skall ge oss på en till dag på stranden mera. Det får bli poolen istället. Ska man till stranden får det bli på kvällen när det inte är så varmt och soligt längre.

Och hur var det nu med Märtha och kackerlackan..? Jo det var imorse som Wilma kom på henne med att gå runt och äta på något och det visade sig att hon hade hittat en halv kackerlacka som hon smakade på. Man får verkligen passa sig med de här bebisarna, de saknar totalt självinsikt.

Ikväll blir det lasagne till middag här i huset och sen hoppas jag på en sväng på löparbandet borta i gymet. Sprang för första ggn i förrgår och var otroligt stolt att jag orkade lufsa på i hela 40 minuter!!! Målet är att orka springa 60 eller helst 70 minuter innan sommaren är slut, då har jag en god chans att klara Tjejmilen första helgen i september (jag är ju redan anmäld).

Laddar upp lite bilder från igår inom kort.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet