Stöd Ukraina

Hansiaxelssons blogg

Onsdag 26 Februari 2020 - Chiang Mai
Resealbum: Thailand 2020

Dag 5. Woodcarving och Umbrellas

Klockan 0900 är vi på gång igen. Frukosten är avklarad och vi skall ta en tuk-tuk till hantverkar-området utanför sta'n. 400 bath fram och tillbaka. Men det funkar inte att köra så långt i en tuk-tuk med 4 fullvuxna personer i, så chauffören stoppar en minibuss på gatan. "Tar över" den och vi hoppar in. (Det visar ju sig att det var hans egen😃). Samma pris. Det lovar han.
Vi drar iväg till ett ställe där man skär ut skulpturer, figurer, tavlor...man gör utemöbler och exklusiva matsalsmöbler. Allt i teak. Helt fantastiska arbeten. Ett måste att se, när man är i Chiang Mai, tycker jag.
Allt kunde köpas.....om man har råd. T. ex en ihopfällbar bar. 25000:- kronor, fritt Göteborg. Vi köpte...smörknivar.

Turen går vidare till Umbrella-tillverkningen som är typisk för Chiang Mai. Också intressant hantverk.

Efter ett stopp vid en liten bomull/silkes-affär kommer vi till en läderaffär där man i huvudsak säljer väskor och en hel del livremmar. Någon tillverkning ser vi inte, så då får "vi" ju handla istället. En ryggväska/handväska/bärbag (allt i ett) i elefantskinn, så får man en livrem i dito "gratis". Prutat och klart.

Det tog på krafterna, så nu kör vi hem. Chauffören som lagt en halvdag på oss fick en hundring extra för gott utfört arbete.

Jag vill se de 2 stora templen, Wat Phra Singh och Wat Chedi Luang inne i Gamla Stan och tänker promenera dit.
De andra hänger på, det är ju inte mer än 20 minuter att gå.
Damerna som inte är respektabelt tempel-klädda stannar utanför, vilket var ett medvetet val. Man ska ha täckta axlar och knän för att få komma in.
Wat Chedi Luang är lika storslaget som de flesta tempel.
Efter en lätt lunch, blev de andra trötta och tog en Songtauw hem till hotellet. Jag traskar vidare till Wat Phra Singh, inte så långt bort. Också ett fantastiskt tempel. Kallas Gold Tempel för den stora Chedin och mycket annat är förgyllt med bladguld.
Dessa båda tempel bör man också se om man är i Chiang Mai. tycker jag.

Nu vänder jag hemåt och går utmed Rachadamnoen Road, viker av in på smågatorna för att slippa trafiken.
Resten av dagen blir det poolhäng,fram till klockan 1800, för då skall man förbereda sig för nattmarknad och mat igen.

Anne o Hans
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Brandlarm och flygplatskaos
35 veckor sedan
Rundvandring på Guinness
35 veckor sedan
Kilkenny Castle och Hurling
35 veckor sedan
Ring of Kerry
35 veckor sedan
Cliffs Of Moher
35 veckor sedan