Stöd Ukraina

Hansiaxelssons blogg

Tisdag 25 Februari 2020 - Chiang Mai
Resealbum: Thailand 2020

Dag 4. Tempel och Karenfolket.

Idag ska vi på halvdagsutflykt. Vi åker med vår privatchaufför Mr. Hansome, i en buss för 11-12 personer. En handsydd resa för 1000 bath/p.
Som Mr H. säger: Man har inte sett Chiang Mai, om man inte varit på templet Wat Phrathat Doi Suthep. Det ligger en bit bortom ZOO, c:a 1000 meter upp på berget.
Bussen tar sig lätt uppför serpentinvägen. En behaglig resa i en airconditionerad buss, medan en del andra både går och cyklar upp.
Väl framme kan man välja att ta trappan upp till templet, eller en linbana. Vi delar lika, 2 tar trappan och de andra 2 tar linan.
Ett fantastiskt flott tempel i guld, möter oss på toppen. Ett litet Grand Palace, Bangkok.
Trappan ner igen, och vi kör vidare till The Hidden Tempel. Ett gammalt och utslitet tempel som inte så många besöker.

Nu ska vi besöka en bergsby med folk från olika stammar. Bl.a de som kallar sig Longneck Karen. Det är de, där kvinnorna och även småtjejerna har ringar runt halsen, så att det ser ut som om halsen har förlängts, men det är axlarna som sjunkit ner.

Andra stammar är Akha, Hmong och Kayaw.
Det känns kanska turistiskt, men det är en by där människorna bor och verkar. En spännande upplevelse dock.

Hemma igen är det dax för lunch. Sen delar vi upp oss igen. 2 är trötta och går hem. En behöver massage och jag vill se den lokala marknaden Warorot. Det tar inte mer än tio minuter att traska dit.
I stort sett bara Thailändare där. På utsidan är det fruktmarknad och blomstermarknad. Inomhus finns det kryddor, tyger, torkad frukt, kläder.....mm. Jag får prutat till mig en ny livrem för 150 bath.
Ännu längre in kommer man till färska varor. Kött till vänster, hårfrisör till höger. Levande paddor rakt fram och diverse fiskar och små levande sköldpaddor i plastspänner.
Med tanke på de senaste händelserna i världen vänder jag och går ut.
Hemma igen blir det någon timmas poolhäng, innan kvällsvandringen och nattmarknaden.

Anne o Hans
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Brandlarm och flygplatskaos
39 veckor sedan
Rundvandring på Guinness
39 veckor sedan
Kilkenny Castle och Hurling
39 veckor sedan
Ring of Kerry
39 veckor sedan
Cliffs Of Moher
39 veckor sedan