Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Söndag 2 Juni 2013 - Yellowstone National Park

Dag 35

Åt frukost på motellet, tankade bilen och körde mot Yellowstone i strålande sol!
Utanför Cody ligger Buffalo Bill dam. Hade videosamtal med familjen där hemma så jag räckte mobilen över kanten så de fick lite svindel *mohaha*.
Den byggdes 1905-1910 och var världens högsta damm. Byggdes helt utan stål...
Körde förbi Buffalo Bill State Park
Närmar mig ingången. Visade bara upp kvittot då det gäller en vecka och kostar $25.
Tror inte det fanns risk för det idag. Dock var det ett dumhuve som skulle åka snowboard på snön som var kvar ovanför alla stenar på berget. Undra om han hann stanna..
Utsikt över Yellowstone Lake.
Mötte åter igen dessa bisonoxar. Visste ni att år 1860 fanns det 60 miljoner medan år 1894 fanns det 800 kvar. De sköt ihjäl dom för att tvinga in urbefolkningen i reservat. Så de flesta dog helt i onödan..
Det gjordes en skyddszon i Yellowstone Nationalpark som hjälpte dom att överleva. Idag finns 350 000 bisonoxar som kan bli 3,5 m lång, 1,95 m hög och väga 900 kg!

Träffade på lite mer lera.
Detta är Dragon´s Mouth Spring som döptes 1912. Både pyser och skvalpar från hålet.
Naturen skiftar snabbt i Yellowstone.
Så här kan en Park Rangerbil se ut :)
Upper Falls på 33 meter.
Gick ned på Uncle Tom´s Trail
Sen var det bara till att gå upp de 327 trappstegen..
Tog ett par bilder på väg upp men var ingen paus för mig. Gick till och med förbi de jag mötte på vägen ner! Och detta trots jag befinner mig på 2400 meters höjd. Otränad dessutom men är väl det tjocka pannbenet i vanlig ordning.
Solen kom fram när det var dags att ta kort på detta mirakel. Var ungefär som ett Hallelujah när solen kom fram.
Befinner mig förresten på South Rim på Grand Canyon of Yellowstone.
Yellowstone fick sitt namn på grund av dessa gula bergen.
Träffade på denna elken och det var många som stannade för att ta kort. Elken fattade nog inte varför det var sådan uppståndelse...
Och jag gjorde som alla andra som man inte får göra. Stanna vid vägkanten... Men jag kunde ju :)
Har dessutom upptäckt att den borttagna dragkroken på bilen har gjort så det blivet en perfekt kant att slå upp kapsyler med :) Man tager vad man haver!

Vidare till North Rim. Här är Lower Falls igen på 93 meter.
Grand Canyon of Yellowstone är 32 km lång, som mest 366 meter djup och över 484 000 år gammal.
Var på nytt lite olydig och gick ut på några stenar och kröp ut mot kanten. Men jag fick en bra bild, eller hur? :)
Ska kopiera en text från wikipedia så ni förstår lite mer om vulkanen i Yellowstone *gulp*.
"Yellowstone-calderan är en av jordens supervulkaner. Den hade ett gigantiskt utbrott för 640 000 år sedan, då ett flera kvadratmil stort område i de centrala delarna av Yellowstone nationalpark exploderade. De omgivande områdena förstördes och hela västra USA, samt en stor del av amerikanska mellanvästern, norra Mexiko och en del områden på östra Stillhavskusten täcktes av aska och askflöden. Det skapade en 70 kilometer lång och 30 kilometer bred caldera ovanpå en gigantisk magmakammare.

Yellowstone får normalt ett utbrott vart 600 000:e år. Dess utbrott är de största man känner till på jorden och producerar dramatiska klimatförändringar efteråt. 2003 skedde märkbara förändringar i den termiska aktiviteten. De ledde till att vissa delar av parken stängdes av. Andra upptäckter inkluderar att en bula har växt fram i Yellowstonesjön. Den 10 mars 2004 upptäckte en biolog fem döda bisonoxar som hade inhalerat en utsläpp av toxiska geotermiska gaser och i april 2004 upplevde parken en våg av jordbävningar. Vetenskapsmän kan inte säga hur de ska tolka dessa nyligen uppkomna händelser. USA:s regering svarade med att satsa större resurser på att övervaka vulkankraterområdet och be besökare att följa skyltade säkra spår."

Så ni kanske också skulle passa på att besöka Yellowstone innan det blir massa aska här.. :)
Oväder på ingång.
Såg att den vägen som var avstängt mellan Canyon Village och Tower-Roosevelt i förgår var öppen så jag körde uppåt tre mil.
Can't miss it! Gäller kanske vara övertydlig vid vägarbeten.
Denna söte igen :)
Tower Fall på 40 meter. Var inte mycket att se jämfört med det man har sett.
Nu skulle man bara tillbaka de 18 milen igen.
Andra trädet som ligger på vägen. Det första trädet hade toppen på 1,5 meter landat på vägbanan. Alla körde förbi men jag kunde inte låta det ligga där så jag hoppade ut och kastade bort det innan det hände en olycka.
Blåste som tusan där uppe i de höga bergen. Fick stå stadigt med båda benen för att inte ramla omkull. Bilen gungade till när den stod parkerad. Såg ett träd nedanför slänten ramla och regnbågen dök upp mitt i allt.
Fick se upp för djur, träd och stenar som kunde ramla från bergen.
Och rätt var det var så stod de här på vägen och bråkade!
Men de avbröt när jag kom och tog kort, ja alltså i bilen.. Ville knappast gå emellan dom :)
Tillbaka vid Buffalo Bill Sate Park, inte långt kvar till Cody där de inte hade börjat regna än.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan