Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Lördag 1 Juni 2013 - Cody

Dag 34

Så här fin utsikt har jag utanför dörren :)
Blev westernshow i utanför hotellet Irma.
Och lite gunfight förstås!
Dock var de långt ifrån lika duktiga som på Chappen..

Ser ni hästen som tittar ut?
Den tittade sig omkring medan manen yrde av vinddraget :)
Här är Buffalo Bills hotell Irma som han döpte efter sin dotter.
Originalbaren från 1902.
Hittade en westernbutik som hette Custom Cowboy Shop, där jag fyndade en cowboyhatt för 270 kr med 10 x i. Och så vantar som var lite dyrare men svårt att hitta arbetsvantar till mina små händer.
Denna skylten fanns även i butiken :)
Sen klockan åtta var det dags för att titta på något väldigt amerikanskt, rodeo!
Köpte en liten popcorn och liten pepsi. Ehh en kartong popcorn var det ja, vill inte veta hur stor den stora var.
Var den första rodeon i år så det var mycket publik och framför allt laddad publik.
De har rodeo varje kväll i juni, juli och augusti här i Cody, därför Cody kallas the capitol of rodeo.
Här sitter han fast med handen på hästen vilket är den farligaste biten.
Han låg kvar en stund innan han reste sig med hjälp av de andra.
Jag har alltid tyckt rodeo är djurplågeri och så vidare men ändrade lite min uppfattning. Helt klart stressande för hästen att bli instängt i boxen och irriterande att få rep bundet runt flanken (midjan). Men när ryttaren var av så halvgalopperade hästarna runt i manegen med öronen framåt. Då får jag lov att säga att trav och galopp är tio gånger så värre än det här när de får springa halvt ihjäl sig. Och de slipper sporrar, flera kilo vass metall i munnen, spö och hoppa onaturligt högt.
I Sverige tävlar de med låtsaskalv men här är inget på låtsas. I denna grenen ska de fånga och knyta ihop två ben på kalven på snabbast tid.
Här har han suttit kvar över de sekunderna han behöver så nu ska han bara komma av.
Å det gör han genom att ryttaren rider upp bredvid så han hoppar upp på dennes häst.
Och så ska de fånga in hästen.
Som glatt travade runt.
Fina hästar hade dom i alla fall. Inga övergödda som flera av de svenska hästarna är. Och inga magra heller..
Dags för kvinnorna att fånga kalvar. Tyckte det var konstigt att de tappade kalven varje gång de fångade den. Visade sig ju att de satte bara lasso på den och så var det klart? Men hallå, några starka kvinnor finns det väl som kan få omkull den? Hmpf, hade velat testa :) Det ska gå!
Och så släppte de in alla ungar under 12 som fick jaga kalvarna som hade rosett på svansen. Stackars kalvar :)
Sen satte de sina småpojkar på tjurarna!!
Sen var det Barrelrace där man ska runda tre tunnor så snabbt som möjligt.
Var bara kvinnor i denna grenen.
Och så satte de upp sina småflickor som var jätteduktiga trots de knappt nådde till magen på hästen...
Var häftigt att få vara med på en sådan här tillställning, mer amerikanskt kan det inte bli och det sjöngs ju givetvis deras nationalsång och så skulle man skrika när de frågade vem som kom från den delstaten och så vidare. Jag fick hålla tyst tills speakern frågade vilka som kom från ett annat land, dåå tjoade jag minsann, med popcorn i munnen :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan