Stöd Ukraina

Mli83s blogg

Lördag 31 Januari 2009 - Siem Reap
Resealbum: Asien

Dag 12 - Kambodja "Angkor Wat med pressleg"

Då är det dags att uppleva Floating Village och Floating Market i Kambodja. Lai kör oss. För 20 dollar får vi en båt med kapten som ska köra oss ut på floden. Det är helt otroligt det man ser. Människor lever på floden men har ändå alla moderniteter som TV och internet. På en platå i floden med stängsel runt finns en basketplan där några barn spelar, vid strandkanten tar sig några barn och vuxna ett dopp i leran. Det är oerhört mycket krims krams överallt men människorna verkar må bra. De lever på fiske och behöver väl inte den där närheten till stora byggnader och andra transportmedel än sina små båtar. Det är rätt fascinerande. Vi stannar till vid en affär och ombeds gå in och köpa lite skolmaterial till en skola som vi närmar oss ett besök. Vi köper några block vilket får räcka, det är mycket båtar ute med turister så om vi inte kan erbjuda mer än så så får de andra turisterna göra det. Det blev ett kort besök på skolan, några barn sitter bakom några bänkar och läster på tavlan, några turister fotograferar, vi själva är rätt mätta på hela upplevelsen och vill därifrån.

På vägen tillbaka sätter jag mig i fören på båten, Niklas sitter kvar på sin plats, hela tiden försöker han vinka mig tillbaka. Jag tror nog bara att han är trött på att höra kaptenen be om dricks hela tiden. Som om 20 dollar för turen inte är tillräckligt.
Där jag sitter och solar mig i fören blir jag snart ett hett motiv för förbipasserande kineser som ropar, vinkar och håller upp sina kameror. Antingen ser de mig som en känd filmstjärna eller är jag väl helt enkelt så söt att de tvunget vill ha mig på bild. Nåväl jag ställer upp medan Niklas hamnar i skymundan, stackaren. Efter vårt lilla besök på Floating Village beger vi oss till Old Market för en matbit. Vi beställer nudlar med grönsaker och oj vad gott det är. Till detta färsk citronjuice som kommit att bli lite av en favorit under resans gång.

Vid halv sex fixar vi oss lift till Angkor Wat som betyder tempelstad på kmerspråk. Detta är den största religiösa byggnaden och mest kända av alla tempel i Angkor området i nordvästra Kambodja. Området är ungefär 400 kvadratmeter och det finns ungefär 100 tempelkomplex här. Angkor Wat byggdes av kung Suryavarman II på 1100-talet och är ett hinduiskt tempel, byggt till guden Vishnu’s ära symboliserar templet den hinduiska världsbilden. Under Angkortiden år 802 till 1432 var Angkor Wat ett huvudtempel och det området återupptogs på UNESCOS världsarvlista 1992.
För att beskriva Angkor Wat som egentligen måste upplevas så kan jag säga att templet omsluts av en 200 meter lång och 4.5 meter hög mur med tinnar och torn som symboliserar världsocenen. Här finns även en bred vallgrav runt byggnaden och via en lång stenbro kommer man fram till huvudbyggnaden. På var sida om huvudbyggnaden finns två stora biblioteksbyggnader. Huvudbyggnaden består av gallerior och paviljonger. Själva templet är som högst 65 meter. Kärnan är omgiven av en pelargång med runt 100 meter långa sidor fulla med reliefer, skulpturer och himmelska nymfer, Apsaras. Sjöarna runt Angkor Wat är helt kvadratiska och utgrävda för hand. Invånarna som en gång bodde i Angkor fick sin vattenförsörjning från ett avancerat bevattningssystem bestående av ett nätverk med kanaler. Väggarna med ungefär 2000 reliefer beskriver historiska, mytologiska och religiösa händelser. En del av relieferna är svarta och blanka och det sägs att de blivit sådana då många besökare har tagit på dem med fingrarna. Man har uppmärksammat slitaget på byggnaden och på vissa ställen har man spärrat av med rep. Under 70-talet påbörjades en renovering av Angkor Wat, ett antal stenblock flyttades från byggnaden men renoveringen avbröts när Pol Pot kom till makten. Alla med utbildning avrättades och ingen vet nu var stenblocken från början var placerade. Därför ligger de ännu kvar på marken. Längs ytterväggens fyra sidor löper en 300 meter lång relief som avbildar olika sägner som till exempel del om hur 92 gudar och 88 demoner vred jätteormen Naga runt ett berg och efter en tusen år lång dragkamp pressades ett hav av livselixir fram ur odjurets kropp. En av demonerna drack av livselixiret som gav evigt liv, solen och månen såg och det och skvallrade för gudarna. En av gudarna högg då huvudet av demonen som förbannade solen och månen och enligt sägnen är det därför vi har mån –,och solförmörkelse.

Medan jag går runt och fotograferar alltifrån solen som går ner bakom templets väggar till de orangeklädda munkarna så anser Niklas att det vore skoj att leka journalist. Ur sin ficka håvar han upp sitt pressleg, går fram till en vakt och ber om att släppas in för att dokumentera templet. De förstår nog inte riktigt vad han säger för han kommer tillbaka och ansluter sig till mig istället. Jag märker Niklas framsteg mer och mer, han går från klarhet till klarhet och trots att vi nog båda retar oss lite smått på varandra ibland så är vi som hand i handske när det gäller att resa.
Solnedgången över detta komplex sägs vara magisk och det stämmer. Man kan nog aldrig riktigt föreställa sig detta ställe förrän man stått där och blickat ut över det. Fantastiskt är ordet.

Kvällen spenderar vi sedan på hotellet där vi dricker Vodka Cruisier, en färdigblandad dryck som vi köpt i butik. Vi roar oss även med lite biljardspel samt får lite tips och råd om Vietnam från en kanadensare. Väl uppskattat.

Kambodja är ett fantastiskt land helt enkelt!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet