Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Söndag 6 November 2016 - Cusco

Cusco

Peru runt. Dag 12-13
En bussdag tar oss till Cusco och resans stora mål, Inkaleden. En bussdag är spännande den också även om man nu kan känna en viss trötthet på åkandet. Landskapet har bytt karaktär till lite mer frodig och grön, även om vi inte ska jämföra med våra svenska skogar. Men här är det istället mer dramatiskt med rejält höga toppar på Andernas berg, vissa är över 6000 m. Det blir en lunch på bussen och det är väldigt speciellt att äta på 4300 m höjd. Varje steg är en ansträngning och man känner sig ständigt andfådd. Vinden är väldigt kall medan solen är väldigt varm. Så det bränner på ryggen och blåser kallt i ansiktet. Efter 10 timmar är vi framme i Cusco som är en kuperad stad och väldigt populär bland alla backpackers. Det är en ung publik i staden och vi kommer hit en lördag så det är fullt pådrag på stan. Många pubar, restauranger och salsaklubbar som drar ut folk. Vi har ett erbjudande om att lära oss salsa med vår reseledare, så jag tar en sväng på salsaklubben men jag struntar i dansen och nöjer mig med en Pisco Sour. Söndagen tillbringar jag med att gå runt i staden och även här har de fest. De firar ett helgon så det är parader och mycket folk ute på söndag fm, peruaner tar varje skäl till fest verkar det som. Det är även stora förberedelser med packning eftersom vi tidigt på måndag morgon ska ta oss ut på Inkaleden. Det känns så spännande och lite nervöst, vissa av oss är fortfarande dåliga så det är en av sakerna man är nervös för, vill inte bli sjuk nu. Nästa inlägg kommer att handla om vandringen men det blir först om flera dagar då jag lämnar det uppkopplade samhället.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
14 veckor sedan
Safari i tre dagar
14 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
19 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
19 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
20 veckor sedan