Stöd Ukraina

Memmies blogg

Tisdag 10 Juli 2007

Bröllopsresa

Nu har jag och blivande maken diskuterat fram och tillbaka angående nästa års bröllopsresa. Har länge varit inställd på Maldiverna just därför att det för mig alltid verkat som det ideala smekmånadsresemålet. Det är det säkert också, det är nog helt underbart, men det är inte riktigt "vi". Så vi tänkte, who are we kidding, vi älskar ju det stora landet i väst. Det är naturligtvis dit vi ska! När den insikten sjunkit in kände jag bara ren och skär lycka (jo, jag gjorde faktiskt det). Tjoho! Vi ska till USA!!!

Slet genast fram penna och papper och började skissa på en resplan. Härligt, ett helt års planering ligger framför mig. Ska riktigt gotta mig i det. Vi var väldigt överens om att vi måste åka till Las Vegas (vi satt och småstudsade i biofåtöljerna när vi sedan såg Oceans 13). Det råder ju väldigt delade meningar om LV, det verkar som att man antingen hatar eller älskar det. Jag är hundra på att vi kommer att älska det. Men det är ju så mycket man vill hinna se, det är svårt att begränsa sig. Men nu har vi (läs jag, med sambons godkännande) gjort en preliminär resrutt. Den ser ut som följer:

Flyg till Vegas - ta in på jättelyxigt hotell för bröllopsnatten (det blir ju inte riktigt bröllopsnatten eftersom vi åker dagen efter bröllopet, men vi låtsas som det). Byt därefter till mindre lyxigt men ändå helt okej hotell för resten av vistelsen. Stannar där i fem nätter. Ta utflykter till Grand Canyon och Zion national park.

Kör vidare till San Diego. Stanna där en natt. Kolla in stan och gå på zoo.

Kör vidare till Los Angeles. Stanna en vecka, förhoppningsvis på lyxig RCI-anläggning om vi lyckas få tag på en sådan. Besök Universal Studios, Disneyland och Six Flags. Kolla in Hollywood, stränderna och allt som man bör.

Kör Highway 1 mot San Francisco. Ta en övernattning på vägen, kanske i San Simeon. Vet inte riktigt än. Tips någon?

Stanna tre nätter i San Francisco. Göra alla turistgrejer där.

Köra tillbaka mot Las Vegas. Stanna i Sequoia national park på vägen för en övernattning. Sista natten tar vi på ett hotell nära flygplatsen i Las Vegas, då vi kan behöva pusta ut lite.

Känns väldigt bra detta. Det blir nästan tre veckor vi är borta, ganska lagom. Jag har redan fått en del användbara tips från medlemmar på reseguiden, men jag tar tacksamt emot fler. Har ju aldrig varit i den delen av USA förut. Hade gärna hunnit med en vecka i Florida på tillbakavägen, men det har vi inte råd med såvida vi inte vinner på lotto. (En mås sket på mig i Köpenhamn förra helgen så jag köpte en lott, men det blev bara 100 kr)

Trevlig sommar!!
Dela med andra:    

Kommentarer
Elinkage säger:
Hej! Vi planerar en lliknande bröllopsresa i sommar. Börjar dock med New York. Flyger sen till Vegas (där det bla blir en dagsutflyckt till Grand Canyon och dessutom lite shower!). Sen flyger vi till San Fransisco och därifrån bilar vi till LA (Santa Monica). Gör också ett stopp vid Disney Land. Är borta tre veckor totalt. Tror det kommer bli kanon!
Postat 2008-04-19 18:54  Anmäl
Familyb säger:
Hej! :o)
Kom just hem från bröllopsresa nr 1 en chertervecka i Parga, tar bröllopsresa nr 2 i okt/nov 3 veckor i vår favorit Florida!!!! Ska bli såååå skönt! En bröllopsresa kan ju egentligen bli hur dyr som helst, men varför inte lägga pengarna då på dit man egentligen vill istället för dit bröllopsmagasinen visar att man ska?
Er resa låter också helt toppen, ska allt ta den sidan nån gång också...jag bara VET att vi kommer att älska Las Vegas......
min enda invändning är att om jag vore ni skulle jag aldrig backtracka till Las Vegas igen, flyg hem från SF istället, vet att det ser skitdyrt ut på nätet, men en sk. open jaw= ut till en ort och hem från en annan är samma pris som T&R till en ort, jag kan hjälpa dej kolla om du vill?
Hälsningar Mia i familyB
Postat 2007-08-06 22:29  Anmäl
Maddeck säger:
låter ju super!! Själv ska jag till florida i april nästa år och ser också fram emot den långa planeringen......
Har varit på de platser du ska besöka, och jag kan lova att du kommer att ha det bra! Las Vegas är ju lite speciellt, det börjar rassla redan på flygplatsen! Ni gör helt rätt i att ta en natt på ett lyxhotell, kommer ni dessutom en vardag så är det rätt "billigt".
Som ett stopp på vägen upp till SF skulle jag rekommendera Monterey, jättemysigt. Där kan man ta sig en valsafari, vi såg iaf 2 valar och massor av delfiner.
Hör av dig om du vill ha mer tips, jag delar gärna med mig!
/M
Postat 2007-07-11 20:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Restorkan är över!
13 år sedan
Ka-ching!
13 år sedan
This is how we kick it in Texas!
15 år sedan
Min nya passion
15 år sedan
Äntligen!
15 år sedan