Stöd Ukraina

Memmies blogg

Lördag 11 April 2009 - Houston
Resealbum: Påsk i Texas

This is how we kick it in Texas!

En intensiv resa ar till anda. Imorgon aker vi hem. Har inte haft tillfalle att skriva nagot forran nu, nar jag sitter och vantar pa middagen. Vi har fatt se valdigt mycket av Houston och trakterna omkring. Tack vare att vi har bott hos en amerikansk familj har vi ocksa lart oss mycket om amerikanska seder, vardagsliv och om det amerikanska samhallet. Sager bara en sak - jag ar valdigt glad for hur vi har det i det svenska samhallet!! Vi har det oforskamt bra! Men folk har ar otroligt gastvanliga. Vi har lart oss inneborden av Southern hospitality!

Sa vad har vi da hunnit med under veckan? Massor faktiskt. Det kanns som att vi varit har lange. Vi har varit pa Bruce Springsteen-konsert, en Rocketsmatch (basket), tva countryklubbar, ett par kopcentrum, vi har varit i New Orleans tva dagar... hmm... vad mer.... vi har atit valdigt mycket ohalsosam mat! (Jag langtar verkligen efter svensk mat nu!) Idag var vi en svang i Galveston, ett samhalle vid mexikanska golfen. Det var riktigt tragiskt. Man kunde se att det varit en jattefin stad en gang i tiden men orkanen Ike har orsakat oerhort stor forodelse dar. Mycket var fortfarande stangt, forstort och forfallet. En tredjedel av invanarna flyttade efter orkanen.

New Orleans var inte riktigt vad jag forestallt mig. Det var ganska trashy. Det var fina hus, att det var slitet gjorde inte sa mycket, men det stank av sopor i hela stan. Vi hade forestallt oss att det skulle vara som Memphis eller Nashville dar det ar fullt av trevliga barer som spelar livemusik blues eller country. Pa hela den forsta kvallen i New Orleans hade vi inte hort en enda ton jazz! Det fanns i och for sig manga barer (som uppenbarligen tavlade i att spela hogst musik) men dit gick man om man ville supa sig full pa "huge ass beers". Det ville inte vi. Dessutom kryllade det av sexklubbar dar tjejer i bara underkladerna satt i skyltfonstren eller dansade porrigt i dorroppningarna. Men den andra kvallen i New Orleans gick vi till Preservation Hall. Det var en upplevelse! Det var knokfullt av folk i det lilla rummet som utgor Preservation Hall. Valdigt charmigt! Dar lyssnade vi pa en jazzkvintett ett par timmar.

Resealbumet heter Pask i Texas, men sa mycket till paskfirande blir det inte. Amerikanarna firar namligen inte paskafton utan paskdagen. Det borde jag ha kunnat lista ut!

Bilder och filmer kommer nar jag kommit hem...

Glas pask!
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
Får kolla upp ER:)
Jag menar: tar och bjuder in dig som vän... så får jag veta lite mer om USA-resor:)
Smakade mera att vara där!!!
Postat 2009-11-16 18:39  Anmäl
Nisse2ears säger:
Bilder!! =)
Postat 2009-07-18 15:27  Anmäl
Sisso säger:
Ska bli kul att se era bilder från resan!
Välkommen hem till Svea!
Vart i USA kommer nästa resa att gå? Lockas ni fortfarande av landet i väst eller kommer ni åka någon annanstans?
Postat 2009-04-13 19:11  Anmäl
Maddeck säger:
låter som ni haft det bra.
synd att New orleans inte var vad ni förväntade er.
ser fram emot dina bilder!!
Postat 2009-04-13 08:46  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Restorkan är över!
13 år sedan
Ka-ching!
13 år sedan
This is how we kick it in Texas!
15 år sedan
Min nya passion
15 år sedan
Äntligen!
15 år sedan