Stöd Ukraina

Marikas blogg

Måndag 14 Januari 2008

Bostadsköp i Thailand - tänk på detta!

Vi funderar på att köpa en lgh eller ett hus i Thailand men men men.....hela denna helgen har jag suttit vid datorn och försökt ta reda på vad som gäller vid hus och lgh köp i Thailand och det är så himla invecklat så jag ger snart upp!

En sak har jag blivit tipsad om iallfall, något som många nog inte har tänkt på eller ens känner till och det är att man ska skriva ett testamente och registrera detta i den thailändska orten där ens bostad ligger, så att ens arvingar får rätt till den.

Leasar man dessutom mark i Thailand så är man skyldig att betala fastighetsskatt för detta i Sverige(!!) och man bör skriva in en "förköpsrätt" för en symbolisk summa i leasingavtalet. Då kan man häva leasingen när man önskar och har full kontroll över sin mark (frågan är bara hur detta ska gå till eftersom "faranger" inte får äga mark???)

............kanske bättre att resa upp alla pengar?
Dela med andra:    

Kommentarer
Marika säger:
Tack för tipset! Problemet är väl bara tiden och orken på plats. Antar att det kommer att bli oerhört varmt och jobbigt att åka runt och kolla på boende, särskilt som 4 åriga sonen ska med....
Försöker sålla det mesta hemifrån (vi ska ju hinna ha lite semester också) så man bara åker till de verkligt intressant objekten:
Dettta med mäklare....vad ska jag säga? Efter att ha ställt en del frågor till många av dem kan jag säga att det inte är många som svarar samma sak om vad som gäller (thailändka regler etc.) så det gäller nog att vara ordentligt påläst för att slippa bli lurad/vilseledd...
Postat 2008-01-15 21:36  Anmäl
Ingemar_e säger:
Hej Marika,
Kanske det allra bästa är att hyra ett hus eller lägenhet allra först. Då kan ni på plats träffa många mäklare (svenskar bl a) som vet hur det går till. Dagens resebilaga som medföljer Aftonbladet har en artikel om husköp i Thailand. Alla svenska resetidningar inkl. reseguiden har oftast mäklarannonser och massor av tips.
Mvh
Ingemar
Postat 2008-01-15 17:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet