Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 27 Juli 2019 - Vilnius

Blött i stan.

Medan ni i Sverige har högsommarvärme med rekord lite här och var så är förhållandet det omvända här i Litauen. När jag anlände från Warszawa igår morse så visade temperaturen 14 grader och det blåste ordentligt. Det rättade till sig under dagen och eftermiddagen bjöd på lite sol. Idag har det däremot varit mest regn. På förmiddagen ett duggregn som senare ökade till ett mer ihållande blötläggande.

Jag anlände tidigt med bussen från Warzawa, men hotellet var även här vänliga nog att ge mig en rum på direkten när jag talade om att jag kom med nattbussen. Skönt, då jag fick tillfälle att sträcka ut lite innan jag gav mig ut på byn.

Som huvudstad tillhör inte Vilnius de stora, men "gamla stan" här räknas som världens största enligt någon uppgift jag såg och är uppsatt på Unescos världsarvslista. Faktum är att i princip hela centrum av Vilnius räknas som världsarv. Så vad jag har ägnat mig under de här två dagarna är att ströva omkring och spana in det som finns att se. En massa vackra kyrkor och en stor katedral finns det, liksom ett gammalt fort i form av ett torn högt över floden Neris. Där uppe ifrån har man en alldeles utmärkt utsikt över de centrala delarna av staden. Naturligtvis finns här även ett antal museer av olika slag och som i andra "gamla städer" av det här slaget så vimlar det av restauranger, cafeer och andra utskänkningsställen. Överlag så är det en trivsam stad att vandra omkring i , om än dock något dyr. Man får leta lite om man vill hitta något att äta under hundralappen och det är inga problem att hitta maträtter som kostar 2-300 och dyrare än så. Men så är det ofta i de här stadsdelarna.

I morgon bitti har jag en plats på tåget till Klaipeda. Därifrån räknar jag med att kunna hitta en buss till Palanga, som är mitt nästa mål. Om jag har förstått det riktigt så är det badorten nummer ett i landet och efter att ha doppat mig i Indiska Oceanen, Kaspiska Havet och Svarta Havet under den här trippen så är det väl lika bra att hoppa i Östersjön också.

Mer om det en annan dag/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan