Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 28 Juli 2019 - Palanga

Trivsam resa.

Resan hit till Palanga från Vilnius flöt verkligen smärtfritt. Jag hann med en snabbfrukost vid en kiosk innan mitt tåg avgick strax före 10 på förmiddagen. Fyra timmar senare steg jag av i Klaipeda för att direkt gå och kolla tågfärd till Riga på tisdag. Det visade sig att det ej går några tåg så jag fick knalla iväg till busstationen nästan rakt över gatan och inhandla en biljett hos dem istället. Sedan var det bara att hoppa på första bästa buss de få milen vidare ut hit till Palanga.

Mitt boende här i badorten låg inte mer än tio minuters promenad från busstationen, så jag var snabbt på plats. Det är ett litet familjeägt hotell, men väldigt dyrt. Egentligen alldeles för dyrt för den standard de erbjuder. Jag har inte ens WIFI på rummet utan måste gå en trappa upp och sätta mig i ett allrum när jag vill ut på internet.

Efter att ha inrättat mig så knallade jag ned på stan och fick mig något att stoppa i magen. Det går en stor gågata från byn rakt ned till Östersjön. Den är kantad med massvis med restauranger och pubar och allsköns nöjesarrangemang för barnfamiljer. T.o.m en skräckkammare för barnen finns det. Jag var aldrig in, vågar inte ;-)). Palanga är i första hand en badort för den litauiska befolkningen, men man har även en hel del ryssar på besök. Många av restaurangerna har även en meny på engelska, så man behöver inte gissa när man beställer.

Efter maten så fladdrade jag hela gågatan ned till sjön och hittade en jättelång pir som gick rakt ut. Den kändes inte riktigt lika lång som bryggan i Rättvik, men var å andra sidan minst dubbel så bred.

När jag väl kom hem så lunkade jag vidare till en affär för att köpa ett par pilsner. Tänkte att det kunde vara gott att sitta på balkongen och svalka sig lite. Men det visade sig att här får man inte köpa några bira i affären efter klockan tre på söndagarna. Jaha, får väl släppa balkongen och uppsöka någon lokal lite senare istället.

Idag har det varit kanonväder med blå himmel och riktig värme. Dagen i morgon ska väl börja så också, men det utlovas regn fram på eftermiddagen. Det är bara att hoppas att man hinner med ett par timmar av sol och bad.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan