Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Onsdag 8 Februari 2012 - Pai

Bland djungel och tempel..

Antagligen den storsta sangen jag sovit i och i ett rum som sakert kostade det tiodubbla mot vad jag sjalv skulle valt under en san har resa sa hade jag det ganska gott under min natt i Bangkok. Flygbolaget betalade o da sager man ju inte nej..

Landade i Chiang Mai en dryg timme senare efter jag lyft fran Bangkok, tog o delade tuktuk med en tyska in till stan o kastade in vaskorna pa ett ganska sunkigt guesthose men bra pris. Blev att traska runt i stan under tva dagar o kika pa en del tempel o andra grejer. Tredje dagen hyrde jag en scooter o gav mig ivag pa en liten dagstripp upp bland bergen. Spanade in fler tempel, kakade god streetfood och drack kaffe i en liten hala med massa lurigt folk. Blev nastan morkt innan vi var tillbaks i Ching Mai igen. Hangde mestadels inne i staden o pa torget pa kvallarna sa aven denna, hade lyckats tajma in nan flower festival sa det var fullt padrag alla tre dagar jag var dar. Massa musik o upptradanden pa en stor scen tillsammans med mycket folk i rorelse gjorde inte stammningen samre.

Klev pa en buss som under ca fyra timmar tog mig langs kurviga sma vagar till en liten stad som heter Pai, inte sa langt fran den Burmesiska gransen. Horde pa ryktesvagar i Chiang Mai att det skulle vara ett trevligt stalle o det stamde mkt bra. Inte speciellt stort, ganska soft folk o massa fin natur i krokarna. Tillsammans med tva osterikare en amerikan och en tjej fran Kanada borjade varat lilla djungelaventyr. Hoppade upp pa flaket pa varan fyrhjulsdrivna pickup med var guide som korde oss ca en timme ut i skogen till en liten by dar varan trekking skulle starta. Efter lunch och ett dopp i ett narliggande vattenfall gav vi oss ivag. Traskade upp o ner for kullar o gronkladda berg innan vi sent pa eftermiddagen stannade vid ett vattendrag och slog lager. Byggde vindskydd mm av bambu o fixade en fin liten brasa sa vi kunde varma oss o fixa kak. En guide och amerikanen stack ivag pa lite jakt men kom tyvarr hem utan nagot kak till oss. Hade dock med oss en hel del grejer sa maten var det inget fel pa. Blev kallt valdigt fort sa trots elden som vi holl igang hela natten o en liten sovsack fros jag. Frukosten dagen darpa bestod av ett hopkok fran varan kvallsmat tillsammans med grodor som vi fangat under morgonen. Smakar betydligt battre an det ser ut.
Blev en del vandrande under dagen stundtals valdigt brant men med Kilimanjaro farskt i minnet var jag den sista att klaga, de bada killarna fran osterike klev at sidan under eftermiddagen nar vi nadde en vag, men vi andra fortsatte en natt till. Slog denna dag lager vid ett vattenfall, mycket tjusigt. Upprepade proceduren med att leta bambu och banantrad till varat hem o matlagning. Hade aterigen en bra kvall om an kylig. Sov battre under natten men med bara nagra bananlov att ligga pa ar det lite hart :)

Har nog lart mig 100 saker man kan andvanda bambutrad till under den har trekken o massa andra grejer. Efter nagra anstrangande timmar i gassande sol var vi tillbaks i civilasitionen igen, det basta har varit att det faktiskt bara varit varan lilla grupp. Vi har inte sprungit pa eller mott nagon under tre dagar forutom nar vi dumpade killarna fran osterike. Sa val investerade pengar och en hel del bilder att visa er framover.

O pa tal om bilder sa har det hant som absolut inte far ske under en resa som denna, under en av kvallarna insag jag att jag slarvat bort ett av mina minneskort till kameran. 1200 bilder fran Afrika ar borta!
Jag ar inte glad pa mig sjalv kan jag saga, vande upp och ner pa lagret den sista morgonen men det var inte dar sa nu ar mitt enda hopp guesthouset jag bodde min forsta natt pa i Chiang Mai. Har forsokt att na dom men inget svar sa jag sticker tillbaks dit imorn och kollar laget men jag har inte speciellt stora forhoppningar att hitta ett litet minneskort i en stad med flera miljoner invanare...

Ikvall blir det ut i Pai och spana laget o dricka lite grogg med ganget fran djungeltrekken, ska bli skoj..

//Anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet