Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Bilköer, bilköer, bilköer...

Vi gick upp strax innan kl halv åtta för att hinna med frukost och komma iväg hyfsat tidigt. Vi hade sett framför oss en lång men lättsam resa längst kusten med passeringar genom St Tropez, Cannes, Antibes och slutligen Nice. Det gick inte riktigt som vi hade tänkt. Efter frukost så packade vi om väskorna och begav oss ut på vägen. Vi kom iväg runt kl 10 och efter att ha kört småvägar i ca 1,5 timme så hade vi kommit ca 5 mil. Detta fick oss att inse att vi inte hade tid för några enklare småvägar. Vi godkände motorvägarna för våran gps och satte fart mot St Tropez. Ungefär 5 km innan staden så hamnade vi i kilometerlånga köer som gick igenom tre rondeller. Därefter så insåg vi ännu mer att vi borde satsa på att bara komma fram i tid för att inte få en extra dags avgift på hyrbilen. Den skulle nämligen lämnas kl 14.

Efter att varit fast i kön i kanske 20 minuter så programmerade vi om gpsen för att även acceptera betalvägar och sedan for vi av kustvägen och inlands mot den större motorvägen. Ett guppande race mot Nice tog oss genom utkanten av Cannes och slutligen så kom vi fram till kusten och fick köra på "Palisad de Anglais" som är den 7 km långa strandpromenaden som löper framför staden Nice. En felaktig tolkning av vägarna och vi hamnade i fel kvarter. Efter en omväg så hittade vi fram till biluthyrningen kl 14:20. Lyckligtvis hade vi hämtat ut bilen på samma tid, 14:20, annars verkade det som att de hade debiterat oss för en extra dag. Bra att komma ihåg att vara i tid i fortsättningen.

Vi tog en taxi som grundlurade oss totalt på priset. Taxiresan tog 3 minuter och vi hade kunnat vandra den lilla biten på 10 minuter. För denna lilla tur så skulle taxichauffören ha 20 euro. Varken jag eller min sambo var i tillstånd för att orka tjafsa så jag betalade och vi klev in på hotellet. Hotellet är ett litet ställe med 3 våningar och typ 20 rum. I receptionen satt Alfredo som gav oss ett extremt "unikt" välkomnande. Han skyltade med sin lilla lila telefon och visade oss att vi kunde låna badleksaker och rida runt på i stan. Ja, han red faktiskt runt på en liten gummistång mitt framför ögonen på oss. Något glatt chockade så fick vi till slut nyckeln och släpade upp våra väskor till tredje våningen.

Vi klädde om och gick 10 minuter promenad rakt ner till stranden. Här badade vi i det blåaste vatten vi sett på länge. Stranden var dock inte helt i paradisklass då den består av stora och små stenar som inte direkt var särskilt sköna att vandra på. Å andra sidan så var det inte helt packat med folk.

På kvällen begav vi oss ut för att leta efter en restaurang. Jag hade kollat upp lite innan resan och fått tips på en restaurang vid namn "Vintage". Vi följde våran kartbild men kunde inte hitta stället. Vi avslöt dagen på en pizzeria istället.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet