Stöd Ukraina

Escs blogg

Lördag 16 Mars 2013 - Tulum

Besök vid Tulumruinerna och strandhäng

Strax efter kl sju var skorna snörade och väskorna packade för en utflykt till Tulumruinerna, de ruiner som var själva anledning till att jag fastnade för Mexico från första början. Efter ca 50 min promenad från vårt hotell längs med en enda lång raksträcka var vi framme vid entrén till området. Det var knappt några besökare alls där då de endast haft öppet i tio minuter.

Vi gick igenom en liten passage i en mur och fick se ett turkost hav sträcka ut sig samt vidsträckta ytor med palmer och ruiner utspridda runt omkring. När vi väl gått runt på området insåg vi att det inte var så stort till att börja med samt att det inte fanns jättemycket att titta på. Vi hade förberett oss på en dag på stranden nedanför ruinerna, men tji fick vi för när vi kom fram till trappan som ledde ner till stranden var den avstängd! Antagligen pga de att det var så blåsigt och vågorna gick så högt att det knappt fanns någon strand kvar att lägga sig på. Så vi fick snällt vända och gå ut från området igen efter att ha tittat på den lockande stranden på avstånd. När vi passerade ut genom grindarna hade turistbussarna hunnit komma, strax efter nio, och köerna hade börjat bildas vid biljettkassorna. Jag tror inte upplevelsen hade varit riktigt densamma om vi hade besökt området när det var belamrat av horder med andra turister, nu hann vi gå omkring där nästan ensamma eller i vilket fall inte med så många fler att det störde.

Från ruinerna tog vi oss till närmaste allmänna strand, vilket låg vid hotellet El Paraiso. Där hyrde vi en madrass och ett parasoll och tillbringade resten av dagen. Det blev en riktigt härlig dag, trots att jag fick ligga invirad i en handduk från höfterna och ner samt skugga ansiktet med parasollen för att inte förvärra gårdagens bränna, som var en stor anledning till mina sömnsvårigheter. Det måste sett rätt underligt ut med min punktsolning, då jag hoppade runt på madrassen för att hålla solen kvar på magen men undvek sol överallt annars.
Precis innan vi skulle åka tillbaka till vårt hotell passade jag på att springa ner och ta mig ett dopp, och så skönt det var! Sanden var jättefin och vattnet varmt. Visst gick det höga vågor även här, men det var rätt grunt en bit ut så när man kom förbi själva brytpunkterna för vågorna var det bara att lägga sig ner och skvalpa med.

På kvällen gick vi ut och åt på Zamas, ett hotell en bit bort från vårt. Jag tog fisk och S tog räkor, vi båda var mycket nöjda. Det smakade riktigt gott, samtidigt som det var "normala" portioner. Första gången hittills på resan som jag orkat äta upp allt på tallriken. När klockan var åtta var jag så trött pga tre dygn utan ordentlig sömn att jag kunde somnat i tallriken, så vi gick tillbaka till hotellet.

Till imorgon har vi bokat en rundtur som innehåller bad i cenotes, ett besök i en mayaby samt en rundtur på Coba. Vi hade egentligen tänkt ta oss till Coba på egen hand och gå runt där, men tjejen här på hotellet föreslog detta paketet och det kändes rätt så värt pengarna.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet