Stöd Ukraina

Reseekonomens blogg

Måndag 4 Mars 2013 - Berlin

Berlin från insidan av en Trabant

Trabanten var i stort sett den enda bil som det gick att få tag på till ett vettigt pris i det historiska Östtyskland. Med sin tvåtaktsmotor, sina fyra växlar och sitt tak tillverkat i ”duroplast”, var det kanske inte världens mest exklusiva bil men man kan förstå att den har en speciell plats i många tyskars hjärtan.

På Trabisafari kan du själv få uppleva Trabantens fantastiska köregenskaper samtidigt som du lär dig mer om Berlin. Upplägget är enkelt. Du börjar med att välja ut vilken av företagets ca 50 bilar du vill köra. Bilarna kommer i alla möjliga utföranden; chockrosa, leopardmönstrad eller varför inte en cabriolet? Efter en kort genomgång av bilens funktioner (där finns inte så många så genomgången tar max 2 min!), så är det dags att ta plats i karavanen.

Allra först kör guiden, och genom din bilradio berättar hon om sevärdheterna som passeras. I ärlighetens namn så är det stundtals svårt att hänga med på vilken sevärdhet som det berättas om eftersom man har fullt upp med att hänga med karavanen utan att bli avhängd vid ett av Berlins många rödljus. Detta överspeglas dock av den körglädje som Trabanten erbjuder. Med en maxhastighet på 70 km/h klarar man sig bra i staden, och doften av bensin som fyller kupén när man gasar på lite extra får mig att nostalgiskt minnas tiden då jag ägde en moped.

Trabi-safari erbjuder tre olika teman på sina rundturer och jag valde den ”klassiska” som varar i cirka en timme. Beroende på hur många man är i bilen varierar priset men den billigaste rundturen kostar från 30 euro och efteråt kan man glädjas åt belöningen. Ett alldeles eget ”Trabi Führerschein” (körkort!). Ett roligare sätt att se Berlin på blir nog svårt att hitta!

Klicka på länken nedan för fler tips om vad du kan hitta på i Berlin:

http://www.forex.se/Reseekonomen/Varlden/Europa/Tyskland/?city=berlin
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet