Stöd Ukraina

Reseekonomens blogg

Fredag 24 Maj 2013 - Dublin

Shopping i Dublin

Dublin är den perfekta weekendstaden med lagom doser av mat, dryck, kultur och shopping. Just shoppingen var det som jag hade sämst koll på när jag åkte till Dublin men jag blev glatt överraskad. Staden bjuder på ett bra utbud av butiker och mode från vintage till high-end, allt bekvämt paketerat i en charmig och lättillgänglig citykärna. Här följer några av mina shoppingfavoriter:

Grafton Street
Musikanter och gatuartister samsas med shoppingsugna turister på Dublins mest fashionabla affärsgata. Här har flertalet av de klassiska modebutikerna etablerat sig men även om du inte är nämnvärt modeintresserad kommer du förmodligen besöka gatan eftersom den även är länken mellan den populära parken St Stephen´s Green och Temple Bar området.

George´s Street Arcade
För lite mer avslappnad shopping ska du bege dig till George´s Street Arcade som ligger i en anrik viktoriansk byggnad som ursprungligen var Dublins första varuhus. Nu för tiden är varuhuset omgjort till en charmig inomhusmarknad där du kan hitta allt från vintagekläder, böcker och kitschiga inredningsprylar. Här finns även ett par trevliga fik där du bland annat kan ladda upp med proviant i form av ekologiskt kaffe och lyxiga mackor.

Henry Street och Mary Street
Om Grafton Street hyser de lyxigare butikskedjorna så är det på Henry Street du hittar de mer prisvärda klädesbutikerna . Lite längre ner för gatan övergår Henry Street till Mary Street och de två gatorna har tillsammans cirka 200 butiker att välja mellan. Ungefär 33 miljoner shoppingsugna besökare hittar hit varje år, många av dem lockas förmodligen av de stora varuhusen Arnotts och Jervis Shopping Center. Om du är på jakt efter billiga och moderiktiga fynd så får du inte missa Penneys som i många avseenden påminner om HM.

Avoca
Oavsett om du är på jakt efter heminredning i form av blommiga retroserviser, leksaker eller moderiktiga kläder och accessoarer i naturmaterial så är den irländska kedjan Avoca värd ett besök. Planera gärna in ditt besök lagom till lunchtid så att du även får en anledning att besöka det charmiga caféet på översta våningen där du bland annat kan beställa stadiga sallader, mustiga soppor och imponerande bakverk.

Läs mina andra tips om Dublin genom att klicka på länken nedan:

http://www.forex.se/sv/Reseekonomen/Varlden/Europa/Irland/?city=Dublin
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet