Stöd Ukraina

Reseekonomens blogg

Måndag 13 Maj 2013 - Havanna

Så här tar du dig runt i Havanna

Det finns en rad olika kommunikationsmedel på Kuba och nedan tänkte jag försöka redan ut skillnaderna mellan de färdmedel som jag hann med att testa när jag var i Havanna!

Coco-taxi
Dessa mopeder på tre hjul frontar en puttrande 4-takts motor och massor av charm. Upplevelsen påminner om en thailändsk tukk-tukk, och är ett effektivt sätt att transportera sig halvlånga sträckor (förutsatt att vädret tillåter det!) En resa från Parque Hotel Central till Plaza de Revolucion kostar ca 7 CUC.

Cykeltaxi
Om du endast vill transportera dig en kortare sträcka så är det cykeltaxi som gäller. De vältränade chaufförerna kan ta dig genom gränder och bakgator där bilar ej är tillåtna, vilket kan ge dig en insyn i det ”oupptäckta” Havanna. Massor av fotoögonblick utlovas medans du passerar gamla damer som hänger tvätt och barn som spelar baseball på gatan. En resa från Paseo del Prado till Plaza Vieja kostar ca 3 CUC.

"Vanlig taxi”
Beroende på vilken taxityp du använder dig av så varierar priset. Billigast är de vita Ladorna som kostar ca 0.45 CUC/KM, dyrast är de modernare Peugeotbilarna som kostar ca 1 CUC/KM. Vanligtvis används dock inte taxametern särskilt frekvent utan man gör upp om priset i förväg. Det är sällan en taxiresa kostar inom Havanna kostar mer än 10 CUC. Om du är på väg till flygplatsen och befinner dig i Havanna Vieja så bör priset landa på ca 25 CUC.

”Kollektiv-taxi”
Denna typ av transport innefattar mer eller mindre alla de ”nostalgiska” bilarna med en gul registreringsskylt på. Dessa kör efter en förutbestämd rutt och plockar upp och släpper av folk längs vägen. Tidigare var inte turister tillåtna att använda denna typ av transport, men numera går det bra. Tipset för att undvika att bli lurad är att agera självsäkert när du stannar bilen. För att stoppa en ”collectivo”, håll bara ut armen, och när du nått ditt mål så ber du bara föraren att köra till sidan. Är du osäker på om bilen kör dit du ska så är det bara till att fråga. Priset brukar vara ca 1 CUC, och var beredd på att eventuellt få tillbaka växel i ”pesos cubanos”.

Vill du läsa mer om Kuba? Klicka på länken nedan!

http://www.forex.se/Reseekonomen/Varlden/Nordamerika/Kuba/
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet