Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 1 Augusti 2019 - Riga

Bättre väder.

När jag vaknade i morse så var där en klarblå himmel. När jag slutligen masade mig upp ur den sköna sänghalmen så hade det dock mulnat på igen. Inget regn ändå, vilket gjorde att jag efter frukost drog ned på stan igen och fortsatte mitt traskande runt i Rigas gamla stad. Jag tog mig en tur bort till slottet och floden Daugava där våra förfäder, de vilda vikingarna, seglade på väg österut till Ryssland och vidare mot Svarta Havet.

Riga, har tack vare sitt läge alltid varit en handelsstad. Här har köpmän från stora delar av europa slagit sig ned och idkat handel. Köpmannaskrået byggde på 1300-talet ett stort och ståtligt hus, som sedan användes till fester och tillställningar av skrået för utländska köpmän från 1400-talet och framåt. Eftersom det skrået kallades för svarthuvuden så kalldes byggnaden för svarthuvudbrödernas hus. Det bombades sönder och samman under andra världskriget, men byggdes upp igen under 1990-talet inför stadens 800-årsfirande. Numera används det för konserter och liknande och är verkligen en vacker byggnad.

När jag sett mig trött på alla de vackra byggnaderna, så stannade jag till på ett konditori på hemvägen. Gott kaffe, en äggmacka och ett vienerbröd blev en alldeles utmärkt lättlunch.

Nu börjar det gå mot kväll här. Vi är en timme före er och jag tänkte dra mig iväg mot en sportbar i närheten. Eftersom jag är i Lettland kanske de visar den här matchen mellan Liepaja och Norrköping. Kan vara en trevlig kvällsunderhållning att sitta på en bar här och heja på utlänningarna.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan