Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 4 Augusti 2019 - Tallinn

Snålblåst och höstkläder.

När man reser i de här baltiska länderna så slås jag av hur lika naturen är som hemma. Sädesfälten och skogarna är desamma, kanske är det lite mer tallskog än vad som är normalt hemomkring. Om man nu inte råkar befinna sig i de västra delarna av Värmland förståss, för där är mycket tallskog i Edatrakterna.

Resan från Riga hit till Tallin tog dryga fyra timmar med bussen. Då jag hyrt in mig på en bed&breakfast bara ett par hundra meter från busstationen så var jag snart inkvarterad och redo att bege mig ut på stan. Hittade en trevlig pub en bit bort och fick mig en stadig matbit innan jag drog vidare. Passade redan nu på att knalla ned till hamnen för att se var jag ska hämta min biljett på måndag. Båten ska gå 18.30 på kvällen, men man måste hämta sin biljett tre timmar före. Så det är lika bra att vara förberedd.

När jag väl hittat rätt så fladdrade jag vidare ned till gamla stan för att få ett första intryck av den. Den är inte lika stor som gamla stan i Vilnius, men kanske lite större än den i Riga. Det pågår Tallin Ironman i helgen och på fredagen var det knattarnas tur att tävla. Igår lördag så var det dags för seniorer att göra upp om vem som skulle vinna Ironmantiteln. Mycket av löpningen verkar gå på en slinga genom gamla stan och det var gott om åskådare. Jag stannade inte för att titta så länge utan ägnade mesta tiden åt att gå runt och kolla in de sevärdheter som finns i Tallins gamla stad. Den färgranna lökkupolsprydda Alexander Nevski-katedralen är ett måste att se, liksom slottet Toompea, som tjänstgör som parlament. Tornet "Tjocka Margareta" snubblade jag över redan på fredagen på min väg tillbaka från hamnen. Sedan finns det förståss också en mängd kyrkor och andra vackra byggnader utmed gatorna. Den svenska ambassaden är inhyst i ett mycket vackert hus som heter Von Rosenska palatset och är byggt på 1600-talet av en svensk köpman.

Nu är det söndag och jag ska ge mig ut för ännu en dag i den snålblåst som råder. Det är riktigt kallt och jag har för första dagarna sedan norra Indien känt mig föranledd att slänga på långbyxor, jacka och skor och strumpor. Mitt i sommaren! Jag förstår av tidningarna att ni hemma i Sverige har ungefär samma väder, så jag skall väl inte klaga.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Klicken:
Hej Kalle!

Ja det tog några dagar att färdigställa den. Jag har inte fått något bredband inlopplat ännu så det tog lite tid.

/Conny
Postat 2019-08-12 10:24  Anmäl
Klicken säger:
Conny, nu har jag haft nöjet att följa dig från Indien till Tallin. Men Jag väntar fortfarande på en slutrapport från din fantastiska resa.
Postat 2019-08-09 18:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan