Stöd Ukraina

Livsgjutares blogg

Lördag 2 April 2011 - Spanien

Att vara pensionär i Spanien innebär ofta RABATT eller gratis inträde!!

Som vinterboende i Neuva Andalucia försöker vi ständigt hitta på utflykter, korta, som långa.
Denna gång hade vi planerat en korthelg i Madrid. Vi skulle pröva höghastighetståget AVE.

Jag fick i uppdrrag att lägga upp en litet program, d v s ta reda på vad av intresse man borde se när man var i huvudstaden.
Via internet googlade jag mig fram till "topp 10".
Vi skulle ha 2 övernattninga och alltså 3 dagar. Hotellet hade vi valt detsamma som Ruta solar använt för sina resor. Ett medelklasshotell som låg vid Plaza Toledo. Bra hotell och bra frukost -om dock tråkig frukostmatsal.!
Vi hade lyckats ordna taxichaufför via en vakt i vår communidada och på utsatt klockslag stod vid där med våra väskor, vår picnic med cava o tapas. Vi skulle festa på tåget.
Vi ankom till estacion Maria Zambrano där vi gick igenom säkerhetskontrollen, snarlik den som finns på flygplatserna!
På tåget fick vi hörlurar för att kunna lyssna på musik och se film! Men vi avnjöt vår picnic och utsikten som flöt förbi! Och fort gick det även om man inte alls märkte av detta.
Att tänka på när man som pensionär skall åka tåg är att det finns rabatter för pensionärer. Något som vi missade.
Väl framme vid Atocha som var den station vi skulle stiga av på i Madrid tog vi en taxi till vårt hotell Ganivet.
Hotellet låg vid plaza Toledo, på bekvämt gångavstånd till Plaza Mayor. I backen upp stannade vi till och åt en lätt lunch!
Sedan strosade vi runt torget, gick till Saluhallen strax intill där det vimlade av människor både ute o inne. Vi tog oss dock igenom Saluhallen, tittade på alla tapasen i de olika stånden, Bestämde att vi skulle försöka äta lunch där nästa dag. Det visade sig dock vara svårt att få plats....
Promenerade vidare till Plaza Oriente där det kungliga slottet Palacio Real ligger. I närheten låg även Teatro Real.
Vi lyckades hoppa på en av de röda turistbussarna. Fick även där rabatt som pensionärer. Dock missade vi att man kunde köpa 2-dagarsbiljett., Något som man verkligen kunde ha haft nytta av. Billigt dessutom!
På dessa bussar stiger man på och hoppar av allt eftersom det passar.
Första dagen åkte vi turen som gick genom den gamla delen av Madrid! Den var bäst tyckte vi allesammans!
Kvällen åt vi på en av restaurangerna på Plaza Mayor, något som jag inte skulle rekommendera! En typisk turistfälla!
Nästa dag tog vi taxi till Museo del Prado - även detta gratis för oss jubilados! Dock fanns inte den tavla som vi speciellt ville se utan vi fick informationen att om åkte till Reina Isabel så var det gratis inträde på förmiddagen. Så detta gjorde vi för att se El Guernica.
Därefter var det dax att ta en promenad genom Parque del Buen Retiro - Madrids lunga. I denna stora park finns 3 gallerier, en konstgjord sjö där man kunde hyra båtar och även en del småcafeer!
Vi hann också med en tur till Puerta del Sol. Detta torg är centrum för vägsystemet. Utanför gamla postkontoret står det "0 km" på trottoaren. Avståndet mellan Madrid och all annan del av Spanien mäts från denna punkt.
Denna kväll hade vi bestämt att åka till en välkänd tapasbar och i god tid anlände vi dit. I själva verket var vi för tidiga och hann med ett glas vin på ett vinotek där vi träffade ett helt gäng från Amerika! Men det var nog tur att vi var tidiga för det var en liten restaurang. Goda tapas, mysig personal och vi fick en trevlig kväll!
Sista dagen tog vi nu den buss som gick genom det moderna Madrid. Men skall man välja så är det defintivt den buss som går genom gamla delen som är intressantast.
Efter dessa 3 dagar var jag ganska nöjd på storstadslivet och en liten siesta på det sena tåget var inte helt fel!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet