Stöd Ukraina

Legustas blogg

Söndag 13 Juli 2008 - Oslo
Resealbum: Tips Oslo

3:dje veckan i Oslo

Ni har jag varit 3 veckor i Oslo, haft ok väder varit ute mycket sett en del av stan och kan hur du kan leva här.
Jag jobbar till 15.00 idag drar sedan med Säfflebussen till Göteborg (trött på det långsamma tåget som kör till alla små avkrokar till Sarpsborg och Halden).

Norge är jättedyrt dyrt javisst men det beror ännu mera på vart i Norge du bor och dels hur vilken levnadsstandard du vill leva av, exempelvis snålt eller dyrt.

I Oslo kan du leva billigt nästan som i Sverige skiljer bara någon krona.
Pizza är dyrt javisst men tänk på att dom är större och med mer saker på, det som jag unnade mej mest av var; frukt (finns´billigt i utländska stånd på Storgatan i Oslo), sedan unnade jag mej kebab som kostade från 25-39 NOK på bland annat "Alexander Kjellands plass" och "Lille grensen".

Handla dagligvaror kunde man göra billigt på bland annat; Club Express (i Bislett), eller Kiwi (på Storgatan i Oslo). Kiwi har ett prissatt lågprismärke som dom kallar "First price", mycket bra tvättmedel för 15 NOK mm (istället för 35-45:- i vanliga affärer). Snabbköp ännu dyrare såklart.

Det som var bra var att man kunde köpa en veckas "7 dagarspass", och åka hur mycket du ville i Oslo för 210:-, ett månadskort kostar annars 720:-

"Tjuvåkning eller Ogiltig biljett" du uten billett ilagt ett gebyr "kostar dej" 750:-

OBS ! Natttaxa på alla kommunala medel efter 24.00 på 50:- inga kort gäller då.

Viktiga länkar:
http://www.180.no (nummerupplysningen)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet