Resealbum: Rafflesian i Khao Sok nationalpark , Thailand
Visningar: 409

Rafflesia

Efter en mödosam klättring i Khao Soks djungel på 1 ½ timme så var den där. Rafflesian. 1 meter i diameter, inte helt utslagen med en svag doft av ruttet kött vars funktion är att locka till sig insekter. Rafflesian saknar blad, man ser bara den stora blomman. Den parasiterar på rötterna till en lian. Blommar några veckor per år i januari och februari.
PÅ Thailändska heter den boapot som betyder öppen lotus. Den är döpt efter en thailändsk prinsessa
Helt otroligt!!!! Värt varenda pust och stånk i värmen. Resans absoluta höldounkt.
Plats: Thailand
Bilden tagen: 16 februari 2008
Kommentarer
Av Zimon
6 juli 2009 21:57
Helt otrolig blomma, förstår ditt envisa klättrande för att se den. Mycket bra bild som du tagit
Av Switch
23 mars 2009 15:50
Wow, du såg denna märkliga blomma :-=)
22 apr. 2008 22:47
MÄRKLIG VÄXT!!! INTRESSANT!!! jag håller med någon som kommenterade din bild... man lär sig mycket på Reseguiden, och blir mer och mer nyfiken på att komma till nya platser:) Luktar dessa blommorna verkligen så illa, som ruttet kött skrev du - tycker mig ha hört detta innan?! Nu måste jag läsa mer om detta oxå:)
31 mars 2008 02:17
Både skräckinjagande och vacker ."Som om natur och sience fiction blandas" ! Fantastiskt !
Av Carmor
11 mars 2008 17:37
Mycket bra bild av Rafflesian
10 mars 2008 20:20
Intressant växt, för mig är den helt ny aldrig hört talas om den. det är så kul för här på guiden lär man sig massor om mycket. Tack snälla du för att jag får ta del av denna märkliga växt! Eleonora
8 mars 2008 16:27
Måste vara en hisnande syn. Inte bara den imponerande STORLEKEN utan även dess SKÖNHET. Jag förstår att det var värt många mödosamma steg.
Av Sussan
6 mars 2008 14:51
Va vacker den är, vi skulle sökt efter den på Borneo men hann inte med det. Men då vet jag nu att den finns i Thailand också. ' Bra bild! / Susanne
Av Lora
6 mars 2008 14:48
Intressant att se den på bilden - ser verkligen lite märkligt ut!
Av Romha
4 mars 2008 14:17
Den var märklig och ser vass ut i mitten. Aldrig sett nåt liknande. Kul! Du har så otroligt fina bilder och lite annorlunda. Du är en duktig fotograf med en bra kamera, förstår jag./ Rose-marie