Vueling - säljer biljetter till flyg som inte finns

27 feb. 2013 16:27
Visningar: 12436
1: Sålda biljetter till flyg som inte finns. Vi hade bokat flera biljetter olika dagar med morgonflyget BArcelona - Stockholm. Samtliga blev inställda. Det går inte att ringa flygbolaget, När jag frågade på flygplatsen fick jag veta att deras morgonflyg inte börjar att gå förrän i mars. Alla som har bokat, betalat, checkat in online och fått sina boardingkort blir trots detta automatiskt ombokade till eftermiddagsflyget. Helt utan att detta meddelas.
2: Min splitter nya väska blev totalförstörd med oljiga skomärken, trasiga hörn och såg ut att ha varit med om allt en resväska inte vill vara med om. Svaret på klagomålet: "With regards to your damaged luggage complaint we are sorry to announce you that we can’t admit it because the company doesn’t accept as damage: dents, scratches, stains, broken handles and/or wheels (included supports)."
3: Ett av våra flyg fick vi veta efter att vi hade bokat att det blivit inställt och att vi blivit ombokad till ett senare flyg. (Enl. ovan blev alltså alla våra flyg inställda, men ett enda fick vi veta i förväg). Då detta flyg inte alls passade oss tidsmässigt ville vi avboka. Det får man inte.
Vi har nu dubbelbokat våra resterande bokade biljetter med Vueling och flyger med andra bolag, trots att vi redan betalat för biljetterna, då det inte går att lita på dem alls.
Är det ens lagligt att sälja biljetter till flyg som inte existerar?
Av Hawaii
27 feb. 2013 16:37
Definitivt ett lågprisbolag.
Av Pelle77
27 feb. 2013 19:38
Vueling kom upp som snabbaste alternativet när jag kikade på flygrutt Arn-Bcn-Pmi-Arn inför sommaren. Nu blir det Thailand istället men det låter ju som urusel service. Är det Iberias lågprisalternativ?
Av Hawaii
27 feb. 2013 19:47
International Airlines Group, som äger både Iberia och British Airways, kontrollerar 46% av aktierna i Vueling men har lagt in ett bud om att köpa resten också, och alltså att bli 100% ägare. Vueling är faktiskt ett mycket framgångsrikt flygbolag. Jag har aldrig flugit med dem och kan inte uttala mig om deras service (eller brist därpå).
27 feb. 2013 23:01
Låter ju inte som de följer reglerna och ni borde nog ha rätt till ersättning. Titta på denna sida http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/sv/index.html Det är all idé att läsa på om sina rättigheter innan man reser, infon ska också finnas på flygplatserna. Det finns också en app att ladda ner på sidan som kan komma till användning om något går snett på resan.
28 feb. 2013 10:57
Jag antar att man kan säga att VUeling är ett lågprisbolag, men jag använder lågprisbolag rätt ofta, och tycker att man brukar få det man betalar för och vara nöjd med det. Men när man säljer resor som inte finns, har en hemsida som mitt i processen byter språk till spanska, det inte går att nå kundtjänst, man skickar ut boardingkort med fel datum mot reservationen (Alla punkter Vueling)... Då är man inte bra på det man gör.